Abstract:
گردشگری صنعتی نوپاست که جزو سه صنعت برتر دنیا شناخته میشود و در ایران به دلایل مختلفی چندان تأثیرگذار نبوده و جایگاه خود را به دست نیاورده است؛ از این رو برنامهریزان با نگاهی ویژه به دنبال شکوفایی این صنعت در کشور هستند. در اسناد بالادستی، توانمندیهای استان ایلام در بخش گردشگری از پیشرانهای توسعه در این استان مطرح شده است؛ از این رو در پژوهش حاضر سعی شده است پیشرانهای کلیدی در توسعۀ گردشگری در استان ایلام شناسایی شوند که ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی، 29 عامل اولیه در پنج بخش مختلفِ اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی، طبیعی، زیرساختی - خدماتی و عوامل مدیریتی- برنامهریزی استخراج گردید. پس از آن با استفاده از روش دلفی، ماتریس تأثیرات متقاطع متغیرها تشکیل شد. در مرحلۀ بعد، تحلیل ماتریس با استفاده از نرمافزار میکمک انجام گردید. نتایج حاضر از پراکندگی زیرشاخصها در محور اثرگذاری و اثرپذیری عوامل در این نرمافزار، نشاندهندۀ ناپایداری سیستم گردشگری در استان ایلام است. بر همین اساس، پنج دسته متغیر شناسایی شد که با توجه به امتیاز بالای اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم عوامل 10 زیرشاخص (سیاستگذاری کلان دولت، تبلیغات، بودجه، مدیریت تخصصی، راه و حمل و نقل، سرمایهگذاری بخش خصوصی، قوانین گردشگری، نیروی انسانی متخصص، آگاهی مردم و گردشگران و طرح جامع گردشگری) به عنوان عوامل کلیدی و پیشرانهای کلیدی انتخاب گردید که از بین آنها سیاستهای کلان دولت، تبلیغات، سرمایهگذاری بخش خصوصی و بودجه بیشترین تأثیر را بر توسعۀ گردشگری استان ایلام دارند.
It is a new industrial tourism that is known as one of the top three industries in the world and has not been very effective in Iran for various reasons and has not gained its position; therefore, planners are looking for the flourishing of this industry in the country with a special look. In the upstream documents, the capabilities of Ilam province in the tourism sector are among the drivers of development in this province; therefore, in the present study, we have tried to identify the key drivers in the development of tourism in Ilam province. Was extracted. Then, using Delphi method, the matrix of cross-effects of variables was formed. In the next step, matrix analysis was performed using Micmac software. The present results show the instability of the tourism system in Ilam province from the distribution of sub-indices in the axis of effectiveness and effectiveness of factors in this software. Accordingly, five categories of variables were identified that due to the high score of direct and indirect impact of 10 sub-indicators (macro government policy, advertising, budget, specialized management, roads and transportation, private sector investment, tourism laws, specialized manpower , Awareness of people and tourists and comprehensive tourism plan) were selected as key factors and key drivers, among which macro government policies, advertising, private sector investment and budget have the greatest impact on tourism development in Ilam province.