Abstract:
هدف پژوهش حاضر این بود که در دانشگاه فرهنگیان به طراحی و اجرای برنامهی درسی کارورزی بر اساس الگوی خودشرححالنویسی مشارکتی بپردازد و تجربه دانشجومعلمان از این الگو را مورد تحلیل و بازنمایی قرار دهد. این مطالعه از حیث هدف توسعهای- کاربردی، از نظر نوع پژوهش کیفی و در طیف روشهای کیفی بر کُنشپژوهی رهاییبخش مبتنی است. در این پژوهش به تناسب از روشهای تحلیل اسناد، مصاحبه غیرساختارمند و پرسشنامه محققساخته استفاده شده است و دادهها با استفاده از روشهای تحلیل مضمون و تی تکنمونهای مورد تحلیل قرار گرفته است. جامعه پژوهش دانشجومعلمان پردیس شهید باهنر اصفهان را دربر میگیرد و نمونه پژوهش یک کلاس متشکل از هجده دانشجوی پسر ورودی سال 92-1391 بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1395-1394 در ترم هشت رشته دبیری علوم اجتماعی مشغول به تحصیل بودند. این مشارکتکنندهها به شیوه نمونهگیری ملاکمحور انتخاب شدند و طی پانزده جلسه در طول یک ترم تحصیلی، کارورزی خویش را انجام دادند. ساختار الگوی پیشنهادی در قالب عناصر برنامه درسی کارورزی تدوین گردید که اعتبار و روایی آن به تأیید متخصصان برنامه درسی و استادان دانشگاه فرهنگیان رسیده بود. همچنین برای ارزیابی مقبولیت و اعتبار نتایج از زاویهبندی روششناختی و اعتباریابی دموکراتیک استفاده شد. یافتهها نشان داد، الگوی کارورزی مبتنی بر خودشرححالنویسی مشارکتی، میتواند اهداف و راهبردهای مستتر در واحدهای درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان را محقق نماید. چنانکه تحلیل سرفصل واحدهای درسی کارورزی نشان داد، برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان حول چهار مضمون شامل: تمرین معلمی، پژوهش روایی، کُنشهای مشارکتی و گروهی و تبیین برنامه درسی کارورزی شکل گرفته است که این مضامین با تجارب دانشجومعلمان از الگوی پیشنهادی، همسو و همخوان میباشند. همچنین یافتهها نشان داد دانشجومعلمان توانسته بودند طیف اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و روشهای ارزشیابی ارائه شده در الگوی پیشنهادی را بالاتر از سطح میانگین تجربه نمایند. بنابراین طبق این نتایج میتوان اذعان داشت که الگوی خودشرححالنویسیمشارکتی با اهداف برنامه درسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان منطبق است و میتواند به مثابه یک الگوی کارورزی در برنامه درسی کارورزی این دانشگاه مورد کاربست قرار گیرد.
The aim of this study is to design and implement the pattern of internship curriculum based on collaborative autobiography in Farhangian University and to analyze the Student teacher perceptions and experiences of this model. Considering the applied objective, this study is qualitative research on the base of emancipatory action research. Different methods of collecting data have been used and the data has been analyzed in qualitative and quantitative levels. The process of the research is also designed and done based on the action research cycle i.e. planning, acting, observing and reflecting. The research population for the suggested pattern included student teachers of Isfahan Shahid Bahonar Pardis University and the sample of the research consisted of a class with 18 male student teachers which had been selected purposefully. For assessing the validity of the results three method is used: triangulation, validating by itself and democratic validating. The results indicate that the representation of student teachers’ experiences in the pattern of internship based on collaborative autobiography including five contents of dialogue skills, peer supervision, narrative knowledge and experience, professional development and group action. These contents are in line with the contents obtained from analyzing the internship syllabus of Farhangian University. Findings also indicate that the student teachers could experience the range of objectives, contents, teaching and learning strategies and the designed assessment methods in the suggested pattern during the semester in the medium level. Therefore, according to the findings, it can be inferred that the optimal implementation of internship curriculum requires cooperation and multilateral narrative-driven collaborative actions of between students and professors and what makes this cooperation meaningful is the whole lifeworld that can be linked to internship curriculum. Hence, based on these results, it can be acknowledged that the collaborative autobiography pattern is consistent with internship curriculum objectives and it has the capability of being applied as an internship pattern in internship curriculum of this university.
Machine summary:
بنابراين با توجه به تغيير معرفت شناختي مطروح ، ضرورت انجام پژوهش حاضر در وهله اول به نقش روايت در رشته علوم اجتماعي و مسئله اهميت روايت نگاري دانشجومعلمان در همه واحدهاي درسي کارورزي مربوط ميشود که مقتضي است بر يک رويکرد و الگوي روايي استوار باشد، و در وهله دوم لزوم آشنايي عملي دانشجومعلمان با فرهنگ و حرفه معلمي و درنهايت کسب ادراک نسبت به هويت معلمي به عنوان رسالت دروس کارورزي است که بخشي از اين مهم نيز منتج از پيشينه زيسته هر فرد و تحليل و صورت بندي رخدادهاي تربيتي و شرح حال هاي کنشگران آموزشي ميباشد که ضرورتا از طريق خودشرح حال نگاريها و تعاملات فردي و گروهي قابليت بازنمايي دارند.
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر اين است که در دانشگاه فرهنگيان به طراحي و اجراي يک دوره کارورزي بر اساس الگوي خود شرح حال نويسي مشارکتي بپردازد و تجربه دانشجومعلمان از اين الگو را مورد تحليل و بازنمايي قرار دهد.
٣ پژوهشي تحت عنوان : "طراحي و اعتباربخشي الگوي برنامه ي درسي کارورزي مبتني بر خود شرح حال نويسي مشارکتي در دانشگاه فرهنگيان " در دوفصل نامه نظر و عمل در برنامه درسي مورد پذيرش قرار گرفته است که در شماره هاي آتي چاپ خواهد شد.
بخش دوم طبق يافته ها، ادراک و تجربه دانشجومعلمان از الگوي مبتني بر خود شرح حال نويسي مشارکتي در دانشگاه فرهنگيان را ميتوان در قالب ٥ مضمون سازمان دهنده شامل «دانش و تجربه روايي»، «مهارت هاي گفت وگو»، «نظارت آموزشي همتا»، «توسعه حرفه اي» و «کنشگري گروهي» به شرح جدول (١) طبقه بندي نمود که در ادامه ابعاد و وجوه هر يک از اين مضامين مورد بحث و بررسي قرار گرفته است .
Collaborative journals: Scaffolding reflective practice in teacher education.