Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تبیین کارآمدی فرهنگی معلمان انجام شده است. برای نیل به این هدف از روش مرور نظاممند پژوهش استفاده شد. این مرور نظاممند از نوع کیفی میباشد که روشی برای یکپارچهسازی یا مقایسه کردن یافتههای پژوهش کیفی است. دانش انباشتهی ناشی از این روند به تفسیری تازه و تبیینی اثربخش از مفهوم کارآمدی فرهنگی معلمان منجر شده است. در این پژوهش 5 رویکرد بررسی شد و رویکرد منتخب باتوجه به مفهوم کارآمدی فرهنگی تشریح شد. نمونه پژوهش بیش از 40 مقاله معتبر و 6 کتاب از نویسندگان شاخص حوزه فرهنگ و تربیت بود که با استفاده از کلیدواژههای «رویکردهای فرهنگی به تربیت»، «فرهنگ و تربیت»، «صلاحیت فرهنگی»، «کارآمدی فرهنگی»، «تبحر فرهنگی»، «پداگوژی برخوردار از ربط فرهنگی»، بطور نظاممند مرور شدهاند. یافتهها نشان داد بیشترین تأکید بر اثربخشی نقش معلم در مواجهه با تنوع فرهنگی، در «پداگوژی برخوردار از ربط فرهنگی» مشاهده میشود. این پداگوژی بهطورخاص بر بازتعریف نقش معلم تأکید میکند. دو بعد دانشی و عملکردی در شکلگیری کارآمدی فرهنگی معلم نقش تعیینکنندهای ایفا میکنند. بعد دانش، شامل 1) شناخت از دانشآموزان (آگاهی از پیشینه دانشآموزان، شناخت از خواستهها و علایق برخواسته از فرهنگ آنان) و 2) دانش پداگوژیکی است. بعد عملکردی بر 1) خودتأملی 2) ساختن رابطهی معنادار با دانشآموزان و 3) پیشرفت دانشآموزان متمرکز است. مجموعهی این قابلیتها در مفهوم «کارآمدی فرهنگی» معلم قابل مفهومپردازی است که منجر به پشرفت واقعی برای دانشآموزان متنوع در سه حیطهی پیشرفت تحصیلی، شایستگی فرهنگی و آگاهی سیاسی– اجتماعی خواهد شد.
The purpose of this study was to explain the teacher`s Cultural efficacy. To achieve this goal the systematic review method was used. This research is a qualitative systematic review that is a method for integrating or comparing findings from qualitative research. The accumulated knowledge resulting from this process has resulted in a new interpretation and an effective explanation of the concept of teachers' cultural efficacy. In this research, five theoretical frameworks were examined and the selected approach was described concerning the concept of cultural efficacy. The research sample was more than 40 authoritative articles and 6 books in the field of culture and education. Using the keywords "cultural approaches to education", "culture and education", "cultural competence", "cultural efficacy", "Cultural proficiency", "Cultural relevant pedagogy", researches have been systematically reviewed. Findings show that the most emphasis on the effectiveness of teacher role in facing cultural diversity is observed in “culturally relevant pedagogy”. This pedagogy specifically emphasizes the redefinition of the teacher's role. The two dimensions of knowledge and performance play a decisive role in the formation of the teacher's cultural efficacy. The knowledge dimension is then divided into three sections: including (1) knowledge of students (awareness of student’s background, knowledge of the desires and interests of their culture), and (2) pedagogical knowledge. Performance is focused on (1) self-reflection, (2) building meaningful relationships with students, and (3) improving student performance. The set of these capabilities is identifiable in the concept of "cultural efficacy" of teacher, which will lead to achievement in three areas of Academic Achievement, Cultural competence, and socio-political consciousness. This teacher, with these capabilities, Provide the ability to achieve the expected achievement for culturally diverse students.
Machine summary:
مجموعه ي اين قابليت ها در مفهوم «کارآمدي فرهنگي» معلم قابل مفهوم پردازي است که منجر به پشرفت واقعي براي دانش آموزان متنوع در سه حيطه ي پيشرفت تحصيلي، شايستگي فرهنگي و آگاهي سياسي– اجتماعي خواهد شد.
در اين مسير ابتدا رابطه تربيت و فرهنگ و مروري بر رويکردهاي مختلف فرهنگي به تربيت و چرايي انتخاب پداگوژي برخوردار از ربط فرهنگي به عنوان رويکرد منتخب مورد بحث قرار گرفته است تا مبناي نظري مناسبي براي تبيين مفهوم کارآمدي فرهنگي فراهم شود.
در اين راستا شواهدي وجود دارد که اجراي پداگوژي برخوردار از ربط فرهنگي در موقعيت هاي آموزشي برکارآمدي معلمان و به تبع آن برموفقيت دانش آموزان اثرگذار است و پيشرفت تحصيلي براي دانش آموزان را تسهيل ميکند (ويلس -ريورز،٢٠١١٢؛گي،٢٠١٠)؛ بنابراين سؤال دوم پژوهش حاضر مطرح و به شرح زير پاسخ داده شده است .
در مرحله دوم ، معلم ارتباط بين فرهنگ و يادگيري را نشان داده و از ظرفيت فرهنگي دانش آموزان به عنوان يک ظرفيت ارزشمند ياد ميکند که براي دستيابي به موفقيت شان ضروري است .
Culturally Relevant Pedagogy and the Questto Transform Teacher Beliefs through Professional Development a Dissertation Submitted to the Faculty of The Graduate School at The University of North Carolina at Greensboro in Partial Fulfillment of the Requirements for the DegreeDoctor of Education Directed by Dr. Ulrich Reitzug.
Acting on beliefs in teacher education for cultural diversity.
Knowledge, Skills, and Experiences for Teaching Culturally Diverse Learners: A Perspective for Practicing Teachers.
Robinson, Erin Nicole, "The Relationship between Teacher Cultural Competency and Student Engagement" (2012).
Keywords: Cultural Efficacy, Cultural Diversity, Culturally Relevant Pedagogy, Teacher Education.