Abstract:
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین بایستههای راهبرد یاددهی-یادگیری پروژهمحور متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان دوره کارشناسی امروز انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تحلیل یافتهها در قسمت کیفی بر مبنای نظریه دادهبنیاد و در قسمت کمّی، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی، صاحبنظران در دو حوزه علوم تربیتی و علوم اجتماعی بود که نمونه از بین آنها به صورت هدفمند و شبکهای از متخصصان، تا حد اشباع اطلاعات، ادامه یافت. در بخش کمّی نیز جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره کارشناسی از دانشکدههای علوم تربیتی و علوم اجتماعی دو دانشگاه تهران و اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که نمونه پژوهش از بین آنها به روش تصادفی طبقهای، متناسب با حجم افراد جامعه آماری انتخاب شد. روایی محتوایی پرسشنامه و مصاحبه طبق نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار 86/0 مناسب برآورد شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مهمترین بایستههای راهبرد یاددهی-یادگیری پروژهمحور، متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان کارشناسی امروز عبارتند از: «تلفیق علم و عمل در تدریس»، «تدارک بازدیدها و سفرهای علمی»، «تهیۀ فیلم و عکس آموزشی»، «ارائۀ سمینارهای درسی»، «نگارش مقاله»، «مصاحبۀ علمی با افراد ذیصلاح»، «ترجمۀ آثار ارزشمند علمی» و «ساخت ابزارهای کمکدرسی». در نتیجه انگیزهمندی تحصیلی و رشد علمی دانشجویان امروز منوط به کاربست بایستههای مذکور در یاددهی-یادگیری پروژهمحور است. از این رو به مدرسان توصیه میگردد به منظور تدریس اثربخش و استفاده بهینه از فرصتهای آموزشی، از بکارگیری آنها غفلت نورزند.
The study adopted an exploratory mixed-methods design to identify and explain
the requirements of project-based teaching-learning strategy appropriate to the
generational characteristics of today's undergraduate students. The statistical
population of the qualitative section included experts in the two fields of
educational and social sciences, of which the sample was selected through
purposive sampling to the point of information saturation. In the quantitative
section, the statistical population included faculty members and undergraduate
students from the faculties of educational and social sciences of the two
universities of Tehran and Isfahan in the academic year of 2019-2020. Of this
population, a sample was selected via stratified random method, according to the
size of the statistical population. Data was collected from the sample of experts
through semi-structured interviews and from the faculty members and
undergraduate students using a researcher-made questionnaire. The content
validity of the questionnaire and interview questions was determined by means
of expert checks and their reliability was estimated through Cronbach's alpha,
which with a value of 0.86 was estimated as appropriate. The analysis of the
interview data was based on grounded theory while the analysis technique used
for the questionnaire data was descriptive survey. Based on the findings, the most
important elements of the project-based teaching-learning strategy, appropriate
to the generational characteristics of today's undergraduate students, are: a)
combining science and practice in teaching; b) going on scientific visits and trips;
c) making educational videos and photos; d) conducting seminars, writing
articles, and making scientific interviews with qualified people; and e) translating
valuable scientific texts and making teaching aids. Thus, the academic motivation
and scientific growth of today's students depends on the application of the stated
requirements in project-based teaching-learning approach. Therefore, it is
recommended for teachers not to neglect them if they intend to have effective
teaching and to make optimal use of educational opportunities.
Machine summary:
بر اساس يافته هاي پژوهش ، مهم ترين بايسته هاي راهبرد ياددهي -يادگيري پروژه محور، متناسب با ويژگيهاي نسلي دانشجويان کارشناسي امروز عبارتند از: «تلفيق علم و عمل در تدريس »، «تدارک بازديدها و سفرهاي علمي»، «تهيۀ فيلم و عکس آموزشي»، «ارائۀ سمينارهاي درسي»، «نگارش مقاله »، «مصاحبۀ علمي با افراد ذيصلاح »، «ترجمۀ آثار ارزشمند علمي » و «ساخت ابزارهاي کمک درسي ».
Miranda, Saiz-Linares, da Costa, & Castro 6.
Dou, Zhu, & Yang تسيبالسکي و موچنيک ـ رزانوف ١ (٢٠١٩) نشان ميدهد که هويت تجربه محور يکي از شناسه هاي اصلي دانشجويان نسل امروز است و لازم است که ياددهي-يادگيري آنها با استفاده از پروژه هاي عملي در راستاي توسعه حرفه اي شکل بگيرد.
Almulla ٣- از نظر دانشجويان دوره کارشناسي امروز، هر يک از بايسته هاي راهبرد ياددهي-يادگيري پروژه محور، تا چه اندازه با ويژگيهاي نسلي آنها تناسب دارد؟ روش پژوهش تحقيق حاضر با توجه به ماهيت آن از حيث هدف ، از انواع کاربردي است که با روش ترکيبي اکتشافي ١ (کيفي-کمي ) انجام شد.
نتايج آزمون تحليل واريانس يک راهه براي مقايسه ميانگين نمرات اساتيد بر اساس سابقه تدريس (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال سوم : از نظر دانشجويان دوره کارشناسي امروز، هر يک از بايسته هاي راهبرد ياددهي - يادگيري پروژه محور، تا چه اندازه با ويژگيهاي نسلي آنها تناسب دارد؟ براي پاسخ به اين سؤال همان شيوه هاي پاسخ به سؤال دوم تکرار شده است .