Abstract:
سیستم توزیع هر کشوری نقش اساسی در رشد و توسعه اقتصادی آن کشور ایفا میکند. سیستم توزیع کارآمد و شفاف با انتقال کالا از تولیدکننده به مصرفکننده و انعکاس اطلاعات بازار به تولیدکننده عامل رشد و رونق اقتصادی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته بهشمار میرود. سیستم توزیع کشور ژاپن نیز به عنوان یکی از کلیدیترین و اصلیترین عوامل رشد اقتصادی این کشور مطرح میشود. بررسی سیستم توزیع این کشور بهواسطه اقدامات و اصلاحات انجام شده جهت افزایش بهرهوری واحدهای خردهفروشی میتواند راهنمای خوبی برای سیاستگذاران اقتصادی در کشور ایران در زمینه اصلاح نظام توزیع باشد. در این پژوهش، تلاش شده تا با مقایسه تطبیقی سیستم توزیع کشور ژاپن و ایران توصیههای لازم جهت بهبود سیستم توزیع کشور ارائه شود. بر اساس نتایج این مطالعه، ساماندهی واحدهای پخش کالا بهعنوان یک ضرورت و اقدام اساسی در سیستم توزیع بهحساب میآید. همچنین، راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای میتواند به عنوان ابزاری قوی جهت سیاستگذاری و نظارت بر توزیع کالا به شمار رود.
Machine summary:
امروزه نيز در بسياري از کشورها فعاليت بنگاه هاي توزيعي در فضاي رقابتي انجام ميگيرد که حاکم بودن فضاي رقابتي بر اين بنگاه ها باعث ميشود واحـدهاي تـوزيعي بـراي ارائـه کـالا و خـدمات دو عامل مهم قيمت مناسب و کيفيت عالي را مد نظر قرار دهند؛ و از اين طريـق نظـام توزيـع کارامـد و مطلوبي را فراهم سـازند کـه عـلاوه بـر حمايـت از مصـرف کننـده ، موجبـات رشـد و تحـرک سـاير بخش هاي اقتصادي را فراهم کند.
جنبه تاريخي تحولات در سيستم توزيع بررسي تاريخ اقتصادي کشور ژاپن نشان ميدهد که در دوران قبل از مدرنيته ، خـرده فروشـي نيـز بـه همان ميزان عمده فروشي نقش اساسي را در فعاليت هاي اقتصادي بازي ميکرد، امـا از قـرن ١٩ و ٢٠ ميلادي اين کشور به مرحله تازه اي از صنعتي شدن وارد رسيد و بدين ترتيب سيستم نامناسـب سـنتي نسبت به فروش توليدات تجاري در سطح بازارهاي ملي آسيب پذير شد.
دسته بندي شبکه توزيع ژاپن همان طور که در شکل بالا قابل مشاهده است ، توليدکنندگان ژاپني کالا را به واسطه عمده فروش وارد شبکه هاي خرده فروشي کرده و در اختيار مصرف کننده قرار ميدهند.
- Hendrik, Meyer-Ohle (2004), “Walking with dinosaurs: general trading companies in the reorganization of Japanese consumer goods distribution”, International Journal of Retail & Distribution Management, Bradford, Vol. 32, I.
- Ritu, Lohtia & Ramesh, Subramaniam (2000), “Structural transformation of the Japanese retail distribution system”, The Journal of Business & Industrial Marketing, Santa Barbara, Vol. 15, Iss. 5, pp.