Abstract:
هدف اصلی پژوهش «تبیین انطباق نقش محول رسانهملی با نقش محقق رسانهملی در کارآمدیسیاسی نظام جمهوریاسلامیایران براساس منویاتمقاممعظمرهبری ازمنظر دانشگاهیان» میباشد که با روش توصیفی-تبیینی و با استفاده از تکنیک پیمایش و با ابزار فیش برداری و پرسشنامه انجام پذیرفت که تعداد ۳۲۶نفر نمونه ازمجموع ١۹۶٠نفر از اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسیارشد ودکتری رشتههای-علومسیاسیوعلوماجتماعی دانشگاههایکشور (دانشگاه تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران، باقرالعلوم (ع) قم وشهید باهنر کرمان) بهصورت تصادفی با استفادهاز جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند که با استفادهاز نرمافزار spss مورد سنجش قرارگرفت که بهنتایج زیردستیافتیم: ۹/۶١ درصد دانشگاهیان کشور از عملکرد رسانهملیدر بعد سیاسی ،١/۵۹درصد در بعد فرهنگی و اجتماعی ،۴/۴۸ درصد در بعد آموزشی منویات مقاممعظمرهبری رضایت دارند.نتایج کلی مدلها نشان میدهد ۶/۵۶ درصد منویات مقاممعظمرهبری(ازصد)مورد توجه قرارگرفته-است.این مقدار تبیین درخصوص منویات مقاممعظمرهبری دربین دانشگاهیان زن و مرد ، ۳ درصد زنان بیشتر از مردان معتقدند رسانهملی منویات مقاممعظمرهبری را در برنامههای خود رعایت میکنند. واژگان کلیدی: ”نقش“؛”کارآمدیسیاسی“؛”رسانهملی“؛”دانشگاهیان“؛” مقام معظم رهبری“
AbstractThe purpose of the research is to"explain the adaptation of the role of media outlets with the real role of media in the efficiency of the system of the Islamic Republic of Iran,based on the views of the Supreme Leader of the Islamic State"which is through a descriptive-explanatory and Using a scrolling technique was carried out.As a result of a research project(method of mixing),the research has been carried out,therefore,the collection of information in a library and library with the help of the tool A questionnaire was used to survey326students of1960undergraduate and postgraduate students and Ph.D. in academic and social sciences in universities.Drawer (University of Tehran, Shahid Beheshti, Ferdowsi Mashhad, Bakhr al-ulum (AS), and Shahid Bahonar-kerman) were randomly selected using the Morgan table to The title of the sample was selected using SPSS software and we obtained the following results:61.9% of the academics of the country are satisfied with media performance in the political sphere, 59.1% in the cultural and social dimension, 48.4% in the educational dimension of the Supreme Leader's leadership.The overall results of the models show that 56.6% of the top officials of the leadership (100%) are considered.Key words: "role", "work-oriented", "media", "academics", "supreme leader
Machine summary:
لذا، در پژوهش حاضر تلاش میشود با استفاده از منابع موجود، نقش رسانه ملی در کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران، از دیدگاه مقام معظم رهبری تبیین شده و مشخص گردد که آیا نقش محول رسانه ملی که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری میباشد، با نقش محقق رسانه ملی که همان میزان اجرایی و عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری باشد، انطباق دارد یا خیر؟ جامعه آماری در این پژوهش ١۹۶٠نفر از اساتید و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشتههای علوم سیاسی و علوم اجتماعی دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، باقرالعلوم(ع) قم، شهید باهنر کرمان، دانشگاه مازندران و دانشگاه فردوسی مشهد میباشند و نمونه آماری نیز به تعداد ۳۲۶ نفر به صورت تصادفی با استفاده از مدل مورگان انتخاب شدند.
در این راستا، در ادامه با استفاده از مدل «تاثیر رسانه» لاسول، تاثیر نقش محول (منویات مقام معظم رهبری) و نقش محقق (میزان اجرایی و عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری در مقام عمل) از منظر دانشگاهیان بر کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران بررسی شده و نشان داده خواهد شد که گوینده با ارسال پیام خود (منویات مقام معظم رهبری در حوزههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی) از طریق رادیو و تلویزیون بر مخاطبین (مردم ایران) تاثیر میگذارد.
در این زمینه ۷/١٠ درصد دانشگاهیان کشور در حد «زیاد و خیلی زیاد»، ۸/۳۲ درصد در حد «متوسط» و ۴/۵۶ درصد در حد «خیلی کم و کم» معتقدند منویات فرهنگی و اجتماعی مقام معظم رهبری در رسانه ملی محقق شده است.