Abstract:
هدف این تحقیق بررسی رابطه ارزش های فرهنگی طراحان مد و لباس ایرانی با روند طراحی خلاقانه آنها و همچنین
بررسی تاثیر تجربیات شخصی اجتماعی طراحان در ایجاد کالای مد میباشد. در این تحقیق با نگاه و رویکرد کیفی، با
استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مولفه های درک ارتباط ارزش های فرهنگی ایرانی، تجارب شخصی اجتماعی و روند
خلاقیت در فرآیند طراحی شرکت کنندگان مطالعه مورد استفاده قرار گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق از طراحان
برجسته مد و لباس و فعال در انجمن علمی لباس و پارچه ایران و همچنین برگزیدگان جشنواره های مد و لباس بوده و
انتخاب آنها از طریق نمونه گیری گلوله برفی بود که در نهایت ٣٠ نفر مشخص و پرسشنامهها را تکمیل نمودند. برای
تجزیه وتحلیل دادهها و ارزیابی سوالات و فرضیه های پژوهش از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. یافته های اولیه این
مطالعه نشان داد که ارزش های فرهنگی تاثیر مستقیم بر فرآیند طراحی خلاق طراحان و خلاقیت آنها دارند. در بین
ارزش های فرهنگی ایرانی، مولفه معماری و هنر ایرانی بیشترین تاثیر را بر محیط کار و خلاقیت طراحان مد و لباس داشته
است. علاوه بر این مشخص شد که تجربیات شخصی اجتماعی تاثیر مستقیم بر فرآیند طراحی خلاق طراحان دارند. در
میان مولفه های تجربه شخصی نیز مشاهده شد که مولفه تجربیات کاری بیشترین تاثیر را بر محیط کار و خلاقیت
طراحان مد و لباس شرکت کننده در مطالعه دارد.
Machine summary:
در اين تحقيق با نگاه و رويکرد کيفي ، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مؤلفه هاي درک ارتباط ارزش هاي فرهنگي ايراني ، تجارب شخصي اجتماعي و روند خلاقيت در فرآيند طراحي شرکت کنندگان مطالعه مورد استفاده قرار گرفته شده است .
ميکائيلي (١٣٩٥)، در مطالعه اي با عنوان "تحليل ساختاري عناصر هنري سنتي در طراحي مد و لباس هاي معاصر ايران " نشان داد که کثرت و وسعت استفاده از پوشاک سنتي مي تواند در زيبائي و تلطيف فضاي زندگي ماشيني امروز نقش مهمي را ايفا نموده و نشان دهنده علم وآگاهي طراحان و توليد کنندگان در معرفي فرهنگ و هنر اصيل ايراني در بستر جامعه مدرن امروزي باشد.
نتايج آزمون آلفاي کرونباخ مؤلفه هاي اصلي متغيرهاي مرتبط ضريب آلفاي کرونباخ ١- زبان هاي ايراني، به خصوص زبان پارسي 0/708 ٢- آداب و رسوم واعياد ملي 0/738 ٣- ادبيات و شخصيت هاي اسطوره اي ايران 0/817 ارزش هاي فرهنگي ٤- معماري و هنر ايراني 0/714 ٥- تنوع قومي در ايران 0/769 ٦- اديان و آيين ها و اقليت هاي مذهبي در ايران 0/842 ١- مشاهده اشياء و مردم 0/750 ٢- تأثير خانواده ، اساتيد و دوستان 0/703 ٣- موفقيت ها و شکست هاي زندگي 0/724 تجربيات شخصي ٤- خريد، رفتن به رستوران و ساير فعاليت هاي روزمره ٠/٧٨١ اجتماعي ٥- بازديد از موزه ها و نمايشگاه ها هنري 0/724 ٦- تجربيان حاصل از دوران تحصيل 0/760 ٧- تجربيات کاري 0/841 همانطور که مشاهده ميشود، ضريب آلفاي کرونباخ براي تمام متغيرهاي تحقيق بيشتر از ٠/٧ بوده ، که اين خود گواه بر پايايي سوالات پرسشنامه و تاييد ابزار گردآوري محقق ساخته ميباشد.