Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر کیفیت زندگیِ کاری بر فلات شغلی معلمان ورزش استان زنجان بود. روش تحقیق کاربردی، از نوع توصیفی- همبستگی بهروش میدانی است. 130جامعة آماری معلمان ورزش استان زنجام بود. نفر از معلمان ورزش استان (460 نفر در 14 منطقه) بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای در پژوهش شرکت کرده و به دو پرسشنامۀ استاندارد فلات شغلی میلیمن (۱۹۹۲) و کیفیت زندگیِ کاری والتون (1973) با پایایی (آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0 و 81/0) و روایی قابل قبول پاسخ دادند. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و با آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرمافزار اس پی اس اس انجام گرفت. نتایج نشان داد کیفیت زندگی کاری و خردهمقیاسهای آن بر فلات شغلی معلمان ورزش استان زنجان تأثیر دارد. بنابراین، با توجه بیشتر به عوامل کیفیت زندگیِ کاری معلمان ورزش میتوان با کاهش فلات شغلی آنان در مسیر سازمانی پویا و هدفمند گام برداشت.
The purpose of this study was to investigate the effect of quality of work life on the career plateau of sport teachers in Zanjan province. The research method is applied and descriptive-correlation by field method. 130 sport teachers of the province (80 females, 50 males) randomly stratified answered to the questionnaires of quality of work life Walton (1973) and career plateau Milliman (1992) with acceptable validity and reliability. Data analysis was performed at two levels of descriptive and inferential statistics using Kolmogorov-Smirnov, Pearson correlation and Regression tests in SPSS software. The results showed that the quality of work life and its subscales have an impact on the career plateau of sport teachers in Zanjan province. Therefore, paying more attention to the quality of work life of sport teachers can by reducing their career plateau in a dynamic and purposeful organizational path.
Machine summary:
دکتري مديريت ورزشي، دانشگاه فرهنگيان ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١٢/١٠؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٨/٠٣) چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي اثر کيفيت زندگي کاري بر فلات شغلي معلمان ورزش استان زنجان بود.
نفر از معلمان ورزش استان (٤٦٠ نفر در ١٤ منطقه ) بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گيري طبقه اي در پژوهش شرکت کرده و به دو پرسشنامۀ استاندارد فلات شغلي ميليمن (١٩٩٢) و کيفيت زندگي کاري والتون (١٩٧٣) با پايايي (آلفاي کرونباخ به ترتيب ٠/٨٢ و ٠/٨١) و روايي قابل قبول پاسخ دادند.
Yang, Johnson & Niven وجود اينکه برخي تحقيقات نشان ميدهد اخيرا کيفيت زندگي کاري معلمان به عنوان شاخصي مؤثر در آموزش و پرورش توجه مجريان و پژوهش گران تعليم و تربيت را به خود جلب کرده است (زنگ ١، ٢٠٠٧، ص ٢)، اما پژوهش هايي که به اين عوامل سازماني در جامعۀ معلمان به ويژه معلمان ورزش و تربيت بدني پرداخته باشد، خيلي محدود است و در واقع ، از نظر محقق هيچ پژوهشي که اين دو متغير را هم زمان و نيز در جامعۀ معلمان ورزش ايران بررسي کرده باشد، يافت نشد.
از اين رو، توجه به عواملي چون کيفيت زندگي کاري معلمان ورزش و بررسي اثر آن در عوامل کاهنده اي چون فلات و سکون زدگي شغلي کامل ضروري است .
به طور تفضيلي، نتيجۀ اين پژوهش هم خوان با تحقيقات ديگر نشان داد عوامل تشکيل دهندة کيفيت زندگي کاري بر موارد کاهنده اي مانند فلات شغلي و نيز در جامعۀ معلمان ورزش تأثير دارد.