Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و فعالیتهای یادگیری مطلوب برنامة درسی کارورزی تربیت معلم ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوة جمعآوری اطلاعات، آمیخته (کیفی – کمی) است. جامعة آماری بخش کیفی شامل متخصصان و خبرگان کارورزی در تربیت معلم، که به شیوة نمونهگیری هدفمند 18 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی، 18 متخصص به شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. جامعة آماری بخش کمّی نیز شامل دانشجومعلمان و دانشآموختگان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان تهران بود (6102 N=). 278 نفر با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته و پرسشنامة است. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، در حیطة اهداف کارورزی، بیشترین اولویت مربوط به «مرتبطکردن مباحث نظری دانشگاهی با فضای کار مربوط به رشتههای تعهد دبیری» و «ارتقای مهارتهای تخصصی و شایستگیهای معلمی در همة ابعاد» است. در حیطة فعالیت یادگیری «تمرین فعالیتهای خاص مانند روایتپژوهی و تنظیم گزارشهای پایانی» و «فراگرفتن چگونگی عملیاتیکردن دانش نظری مربوط به رشته در فعالیتهای یاددهی و یادگیری کلاس درس» بیشترین اولویت را دریافت کردند. همچنین، نتایج نشان داد میانگین نظرات شرکتکنندگان در زمینة اهداف برنامة درسی کارورزی و فعالیت یادگیری در برنامة درسی کارورزی بیشتر از سطح معیار فرضی است. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان چارچوبی در فرایند برنامهریزی کارورزی رشتههای تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of the present study was to identify the goals and activities of the Iranian teacher training internship program. The research method is applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data collection method. The statistical population of the qualitative section includes experts and internship experts in teacher training, who were selected by targeted sampling of 18 people. The statistical population of the quantitative sector also included students, teachers and graduates in the field of continuous bachelor's degree on the campuses of Farhangian University of Tehran Province (6102 N =). A total of 278 multi-stage clustering methods were considered for sample size. The data collection tool is a semi-structured interview and questionnaire. Content validity was used to determine the validity of the interview questions and the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient was used to estimate the reliability of the questionnaire. The results showed that in the field of internship goals, the highest priority is related to "linking academic theoretical issues with the workplace related to the disciplinary commitment disciplines" and "improving professional skills and competencies of teachers in all dimensions". In the field of learning activities, "Practicing special activities such as storytelling and final reporting" and "Learning how to implement theoretical knowledge related to the field in teaching and learning activities in the classroom" received the highest priority. The results of this study can be used as a framework in the process of internship planning in the fields of teacher training at Farhangian University and other universities
Machine summary:
پژوهشگران متعددي در داخل و خارج از ايران دربارة برنامۀ کارورزي در تربيت معلم ، بررسي و به موانع و چالش هاي آن در سطوح مختلف توجه کرده اند: الماسي و همکاران (١٣٩٦) در نتايج مطالعات خود نشان دادند؛ وضعيت برنامۀ درسي کارورزي دانشگاه فرهنگيان در بخش طراحي و اجراي واحد يادگيري از طريق فرايند درس پژوهي براي تقويت مهارت هاي عملي و حرفه اي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان ايران نامطلوب هست .
بر اساس ديدگاه مصاحبه شوندگان ، اهداف برنامۀ درسي کارورزي رشته هاي کارشناسي پيوستۀ تربيت معلم را ميتوان در چهار مقوله شامل ارتقاي و تعميق دانش نظري، ارتقاي مهارت هاي تخصصي براي کسب شايستگيهاي معلمي در همۀ ابعاد، افزايش تعامل و ارتباطات ميان فردي و فرصت خلق ايده دسته بندي کرد که در ادامه به تفکيک توضيح داده ميشوند.
77-100 Online ISSN: 2645-8098 The Effectiveness of Motivational Self-regulatory Skills Training on Academic Buoyancy, Resilience and Academic Engagement in Junior High School Students with Low Academic Performance in the Fifth District of Tabriz Rahim Ahmadi1, Seyed Davod Hosseini nasab2, Masomeh Azmodeh3 1.
Assistant Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran (Received: November 17, 2020; Accepted: Junuary 6, 2021) Abstract The overall purpose of this study was to the effectiveness of motivational self-regulatory skills training on academic buoyancy, resilience, and academic engagement in junior high school students with low academic performance in the fifth district of Tabriz.
Findings indicate that motivational self-regulatory skills training has an effect on academic buoyancy and academic engagement of junior high school students.