Abstract:
تاکنون نظریههای مختلفی در زمینه شکوفایی مطرح شده است که در این بین مدل چندبعدی شکوفایی پرما از دیدگاه سلیگمن از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. در این راستا افرادی که سطح بالایی از شکوفایی دارند، از نظر هیجانی و عملکرد در زندگی شخصی و اجتماعی خوب عمل میکنند و از هرگونه بیماری روانی به دور هستند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف تحلیل کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی نسبت به مولفههای شکوفایی با تاکید بر دیدگاه سلیگمن انجام شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا میباشد، به این صورت که پس از مشخصکردن مولفههای مورد نظر بهعنوان ملاکهای تحلیل و تعیین هر پاراگراف بهعنوان واحد تحلیل، با استفاده از روش ویلیام رومی به تحلیل دادهها پرداخته شد؛ همچنین از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نیکویی برازش مولفهها در محتوای مذکور استفاده گردید. اسناد مورد تحلیل این پژوهش کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی، حجم جامعه و نمونه پژوهش یکی بود. با توجه به ضریب درگیری (ISE= 0/74) بهدست آمده از محتوای مورد بررسی میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی به مولفههای شکوفایی در حد مطلوب و به صورت فعال بوده است؛ همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/000، Chi-Square: 67. 984a) نشان داد که بین مولفههای شکوفایی پرما تفاوت معناداری وجود دارد. بهگونهای که مولفه دستیابی با 11/10 درصد فراوانی دارای بیشترین فراوانی و مولفه روابط مثبت با 23/7 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند.
So far, various theories have been proposed in the field of flourishing, among which the multidimensional model of Perma flourishing is of great importance from Seligman's point of view. In this regard, people who have a high level of prosperity perform well emotionally and functionally in personal and social life and are far from any mental illness. Therefore, the present study was conducted with the aim of analyzing the sky gift books of elementary school in relation to the components of flourishing with emphasis on Seligman's view. The method of the present study is content analysis, so that after identifying the desired components as criteria for analysis and determining each paragraph as a unit of analysis, using the method of William Rumi, to analyze the data paid. Chi-square test was also used to determine the good fit of the components in the mentioned content. The documents analyzed in this study were elementary school gift books and the volume of the community and the research sample are the same. According to the coefficient of conflict (ISE = 0.74) obtained from the content under study, it can be stated that the level of attention of elementary school gift books to the components of flourishing, to the desired level and actively Is. Also, the result of Chi-square test (Sig: 0.000, Chi-Square: 67.984a) showed that there is a significant difference between the components of perma blossom.
Machine summary:
همچنین افراد شکوفا احساس خوبی دارند، خوب عمل میکنند، Flourish Aristotle Hill Seligman Deci & Ryan Keyes & Annas Ryff & Singer Diener هیجانهای مثبتی را احساس میکنند، در زندگی روزانه خود برجستهاند، بهصورت سازنده با محیط اطراف خود مشارکت دارند (کیز، 2007) و از نظر هیجانی و عملکرد در زندگی شخصی و اجتماعی خوب عمل میکنند (میچالیک 1 و همکاران، 2009) و نیز زمانی که هیجانهای منفی را تجربه میکنند، بیشتر از اینکه از خود ضعف نشان دهند از مهارتهای مقابلهای انطباقی بهره میگیرند (فالیک 2 و همکاران، 2013).
سلیگمن مؤلفههای شکوفایی را شامل لذت از زندگی 5 (نگاه خوشبینانه به تمام وقایع گذشته، حال و آینده)، اشتیاق 6 (مشغولشدن و درگیرشدن با تمام وجود)، روابط مثبت 7 (داشتن مهارت پاسخگویی سازنده و فعالانه به پیامهای ارتباطی دیگران)، معناداری 8 (تعلقداشتن و خدمتکردن به مفهومی برتر و بزرگتر از خود) و دستیابی 9 (رسیدن به هدف، توانمندی و کفایت تکمیل کردن وظایف) میداند (سلیگمن، 2018) و با چنین رویکردی گامهای بلندی در جهت ایجاد رضایت از زندگی و کاستن دغدغهها و مشکلات روانی برداشته است (فتحیمظفری و علیزاده، 1395)؛ بنابراین روانشناسی مثبتگرا 10 به افزایش Michalec Faulk Huppert PERMA Positive emotion Engagement Positive Relations Meaning Achievement Positive Psychology قابلیتهای مثبت روانشناسی در جامعه و توانمند کردن افراد در مقابل استرسها و تنشهای روانی میپردازد و به جای تکیه بر جنبههای بالینی بر ابعاد مثبت و راهکارهای افزایش آن تأکید میکند (کامپتون، 1 2005) و مدعی است که افراد توانایی التیام بخشیدن به خود، تأمین سلامتی و راهکارهای عملی را دارند و اگر درمانگران، افراد را قادر به شناسایی و دستیابی به نیروهای ذاتی و رشدیافتهشان کنند، میتوانند مانند سپری آنها را در برابر تأثیر مشکلات عاطفی محافظت کنند (فوریرد 2 و سلیگمن، 2012، ص73).