Abstract:
این مقاله بر آن است تا با تکیه بر نظریۀ ترامتنیت ژرار ژنت، به برّرسی روابط میانمتنی در الگوی روایت فیلم نامۀ چریکۀ تارا بپردازد. سوال اصلی این است که اسطوره، تاریخ و واقعیّت به مثابة نظامهای زبانی، چگونه به آگاهی ما شکل میدهند. به بیانی، تجربۀ انسان از واقعیّتهای زندگی روزمره، به چه شکلی در رابطه با سایر نظامهای زبانی غیرکلامی و صوری قرار میگیرد. همچنین فهم ما با چه الگویی درگیر این نظامها است. به نظر میرسد نوعی ارتباط مفهومی مبنای فهم عمیق انسان از وقایع روزمره است که نگارش تخیّلی و صوری دارد. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که الگوهای فهم انسان از امور و پدیدهها، غالبا در فضایی انتزاعی، هندسی و نامتقارن رخ میدهند. این فضای هندسی نتیجۀ روابط غیر همعرض میان واقعیّت و تصویر واقعیّت است و بنابراین از تصادم سه محور اصلی، شامل واقعیّت (تجربۀ حال)، تاریخ (تجربۀ گذشته) و اسطوره (حافظه) است که تجربههای فردی و جمعی انسانها را به یکدیگر پیوند میزند. روش انجام این پژوهش توصیفی تحلیلی است و اطلاعات به شکل کتابخانهای جمعآوری و نمونهکاوی شدهاند
This article intends to examine the intertextual relations in the narrative pattern of Ballad of Tara script, relying on Gerard Genette's Trans Textuality theory . The main question is how myth, history and reality, as language systems, shape our consciousness. In other words, how does human experience of the realities of everyday life relate to other non-verbal and formal language systems. Also, what is the pattern of our understanding of these systems. It seems that a kind of conceptual connection is the basis of man's deep understanding of everyday events, which has imaginative and formal writing. The findings of this study show that patterns of human understanding of things and phenomena often occur in an abstract, geometric and asymmetric space. This geometric space is the result of the non-exponential relationship between reality and the image of reality, and therefore of the collision of the three main axes, including reality, history, and myth, which connect the individual and collective experiences of human beings. The method of this research is descriptive-analytical and the information has been collected and sampled in the form of libraries.