Abstract:
هدف این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی، شناسایی چالشها و مشکلاتی است که برای تدریس مجازی از دیدگاه دانش آموزان، والدین آنها و معلّمان در مقطع ابتدایی وجود دارد. روش تحقیق حاضر کیفی است و با رویکرد پدیدارشناسانه صورت گرفته است. در این تحقیق با 45 فرد، 15 معلّم(6 مرد و 9 زن) ، 15والدین (11 مادر و 4 پدر) و 15 دانش آموز(10 پسر و 5 دختر) در شهرستان شیراز در مقطع ابتدایی ناحیه (2) مصاحبه شد. روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته برای بدست آوردن داده ها استفاده شد. فرآیند تحلیل داده ها در بخش کیفی به صورت کدگذاری دادهها در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی صورت گرفت. از تحلیل و ادارک عمیق گفتههای افراد شرکت کننده 12 کد محوری (زیر ساخت های فناوری اطلاعات موجود، امکانات، پلتفروم آموزش، مشکلات رفتاری، مشکلات روحی و درونی، کاهش تعاملات اجتماعی و ارتباطی، محتوای آموزش مجازی، زمان بندی آموزش، ارزیابی آموزشی، تدریس مجازی، فضای کلاس مجازی، عوارض ناشی از کارکردن مداوم با گوشی ها و تبلتهای هوشمند) بدست آمد. در نهایت این 12 کد محوری به صورت کدهای گزینشی عوامل فناوری، عوامل روانشناختی، عوامل اجتماعی و ارتباطی، عوامل آموزشی، عوامل جسمی دسته بندی شد.
The purpose of this research is to identify the challenges and problems that exist for virtual teaching from the perspective of students, their parents and teachers in primary school. The method of the present research is qualitative and has been done with a phenomenological approach. In this study, 45 people (15 teacher , 15 parents and 15 students in Shiraz city were interviewed in the primary school of district (2). Purposeful non-random sampling method was selected and semi-structured interview tools were used to obtain data. The process of data analysis in the qualitative part was done in the form of data coding in three stages of open, axial and selective coding. From the analysis and deep understanding of the statements of the participants, 12 central codes (existing information technology infrastructures, facilities, training platform, behavioral problems, mental and internal problems, reduction of social and communication interactions, e-learning content, training schedule, educational evaluation, Virtual teaching, virtual classroom space, the effects of constantly working with smartphones and tablets) were obtained. Finally, these 12 core codes were categorized as selective codes of technological factors, psychological factors, social and communication factors, educational factors, and physical factors.
Machine summary:
آسيب شناسي تدريس در دوران کرونا از ديدگاه دانش آموزان ، والدين و معلمان مقطع ابتدايي ناحيه دو شهر شيراز کورش فتح نژاد١، مژگان اميريان زاده 2 دريافت : ١٤٠٠/١/١٢ پذيرش : ١٤٠٠/٣/٨ چکيده با شيوع ويروس کرونا در سراسر دنيا، نظام آموزشي دچار تغيير وتحولاتي عظيم در نحوه ارائه آموزش خود شد.
هدف اين پژوهش با رويکرد پديدارشـناسـي، شناسايي چالش ها و مشکلاتي است که براي تدريس مجازي از ديدگاه دانش آموزان ، والدين آنها و معلمان به عنوان ســه ضــلع آموزش مجازي، در مقطع ابتدايي وجود دارد.
بنابراين در حال حاضــر و به دليل شــيوع ويروس کرونا تعداد زيادي از مدارس و دانشــگاه ها مجبور شــده اند که فعاليت هاي حضـوري خود را تعطيل کنند و اکنون در حال تغيير شـيوه هاي آموزش از نظام آموزش حضوري به نظام آموزش و يادگيري الکترونيکي به ويژه آموزش مجازي هستند(عطنا، ١٣٩٩، به نقل از رضايي، ١٣٩٩).
محمـدي و همکـاران (١٣٩٩) در پژوهشـــي به واکاوي تجارب والدين و دانش آموزان دوره اول ابتدايي از چالش هاي آموزش مجازي با شــبکه هاي اجتماعي در زمان شــيوع ويروس کرونا پرداختند.
در نتيجه هدف از اين پژوهش با رويکرد پديدارشـناسـي، شـناسـايي چالش ها و مشکلاتي است که براي تدريس مجازي از ديدگاه دانش آموزان ، والدين آنها و معلمان در مقطع ابتدايي وجود دارد.
اما با مجازي شدن مدارس به خصوص براي بچه هاي ابتدايي که به والدين نياز دارند، اين زمان بندي و هماهنگي کلاس ها به يک چالش بزرگ تبديل شــده اســت .
پژوهش به منظور کشـف چالش هاي تدريس مجازي با سه ضلع اين آموزش يعني دانش آموز، معلمان و والدين دانش آموزان مصـاحبه به عمل آمد.