Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی سبز و مسئولیت اجتماعی شرکت بر تصویر سبز شرکت با نقش میانجی اعتماد مشتری (مطالعه موردی: مصرف کنندگان محصولات شرکت کاله در شهر قائمشهر) می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیهی مصرف کنندگان محصولات شرکت کاله در شهر قائمشهر را تشکیل میدهند که تعداد آن نامشخص میباشد. بر اساس فرمول کوکران جامعه تعریف نشده، حداقل حجم نمونه آماری 196 نفر که با روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده است. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادههای اولیه از روش میدانی استفاده شد و ابزار جمع آوری دادههای اولیه پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت بوده و برای گرد آوری دادههای ثانویه از روش کتابخانه ای استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و اعتبار صوری استفاده شده است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است که پایایی کل آن برابر با 90/0 میباشد. برای آزمون فرضیات تحقیق از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی سبز و مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد مشتری مصرف کنندگان محصولات شرکت کاله در شهر قائمشهر تأثیر مثبت و معناداری دارد. بازاریابی سبز و مسئولیت اجتماعی شرکت بر تصویر سبز شرکت مصرف کنندگان محصولات شرکت کاله در شهر قائمشهر تأثیر مثبت و معناداری دارد و اعتماد مشتری بر تصویر سبز شرکت مصرف کنندگان محصولات شرکت کاله در شهر قائمشهر تأثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of green marketing and corporate social responsibility on the green image of the company with the mediating role of customer trust (Case study: consumers of Kaleh products in Ghaemshahr). This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey method. The statistical population includes all consumers of Kaleh Company products in Ghaemshahr, the number of which is unknown. According to the unspecified Cochran's formula of society, the minimum statistical sample size is 196 people selected by available non-probability sampling method. In the present study, the field method was used to collect primary data and the primary data collection tool was a Likert five-choice questionnaire and the library method was used to collect secondary data. Validity of the questionnaire was the method of content validity and face validity and its reliability was calculated using Cronbach's alpha, the total reliability of which is equal to 0.90. Structural equation modeling and LISREL software were used to test the research hypotheses. The results showed that green marketing and social responsibility of the company has a positive and significant effect on customer trust of consumers of Kaleh Company products in Ghaemshahr. Green marketing and social responsibility of the company has a positive and significant effect on the green image of Kaleh's consumers in Ghaemshahr and customer trust has a positive and significant effect on the green image of Kaleh's consumers in Ghaemshahr.