Abstract:
اغلب سازمان هایی که درباره رفتار خرید مصرف کنندگان به پژوهش می پردازند، تلاش می کنند تا درباره آنچه مصرف کنندگان میخرند و همچنین علت، تعداد، نوع و مکان خرید آنها اطلاعاتی به دست آورند. فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کننده پیش از تحقق خود خرید آغاز می شود و پس از انجام آن نیز ادامه دارد. بنابراین شناخت فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کننده، در شناسایی و رتبه بندی معیارهای خرید مشتریان اثرگذار خواهد بود و در نهایت منجر به رضایت هرچه بیشتر مشتری و افزایش سهم بازار شرکتها می شود. لذا هدف از این تحقیق عوامل تأثیرگذار بر تصمیم خرید مصرف کننده می باشد. روش تحقیق، این مقاله مروری و متابخانه ای می باشد. نتایج حاکی از آنست که فرایند تصمیمگیری خرید مصرفکننده تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. مهمترین این عوامل عبارتند از: عوامل فرهنگی–اجتماعی، عوامل روانی و فردی، عوامل موقعیتی و عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی می باشد. شناخت محصولات توسط خریدار به نوع ادراک وی و توانایی او در بررسی و تحقیق درباره محصولات شرکت بستگی دارد. سازمان ها با انواع روش های تبلیغاتی سعی در شناساندن محصولات خود به افراد دارند. تصمیم به خرید به عواملی همچون محیط خانوادگی، دوستان و طبقه ای فرد در آن قرار دارد می تواند تغییر کند. در واقع موارد مذکور همچون محرک هایی هستند که در اجرای فرآیند تصمیم به خرید برای فرد می توانند تاثیر گذار باشند و یا وی را از خرید منصرف کنند.
Most organizations that research consumer buying behavior seek to find out what consumers are buying, as well as the reason, number, type, and location of their purchases. The consumer purchasing decision-making process begins before the purchase itself is realized and continues after it is made. Therefore, understanding the consumer purchasing decision process will be effective in identifying and ranking customer purchase criteria and ultimately lead to more customer satisfaction and increase the market share of companies. Therefore, the purpose of this study is the factors affecting the consumer purchasing decision. The research method of this article is review and metabolic. The results indicate that the consumer purchasing decision-making process is influenced by various factors. The most important of these factors are: socio-cultural factors, psychological and individual factors, situational factors and factors related to the marketing mix. Recognition of products by the buyer depends on his perception and his ability to review and research the company's products. Organizations try to introduce their products to people through various advertising methods. The decision to buy can change depending on factors such as family, friends and class. In fact, these cases are like stimuli that can affect the implementation of the purchase decision process for the person or discourage him from buying.