Abstract:
ایده برند کشور بهمعنای ایجاد نام یا نماد مشخص است که برای ایجاد تمایز میان یک کشور از کشورهای دیگر در نظر گرفته شده است. ایجاد برند ملی می تواند در اهداف بلندمدت دیپلماسی عمومی و برای منافع ملی کشور استفاده شود. برند ملی علاوه بر سیاستهای داخلی و خارجی، مردم، میراث فرهنگی، گردشگری و برند صادراتی یک کشور، از طریق رسانهها نیز می تواند ساخته شود و در سطح بینالمللی عرضه شود. دیپلماسی رسانه ای بهعنوان حوزه تازه ای در دیپلماسی عمومی، می تواند در ساخته شدن برند ملی یک کشور نقش مؤثری را ایفا کند. بههمین دلیل، این تحقیق بهدنبال توصیف برند ملی ایران و ویژگی های آن در سایتهای اینترنتی دو شبکه برونمرزی العالم و پرس تی وی است. بر این اساس، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی 107 خبر از سایت شبکه العالم و 80 خبر از سایت شبکه پرس تی وی در بازه زمانی 18 تا 30 آگوست 2020 تحلیل شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد برند ملی در دیپلماسی رسانه ای ایران در شبکههای برونمرزی تصویر کشوری دارای استقلال، امنیت داخلی و دفاعی، همراه با نهادهای بینالمللی، در تقابل با آمریکا و با اقتصادی متکی بر منابع طبیعی میباشد. نکته قابل توجه در تصویر برند ملی ایران در حجم نمونه مورد بررسی، کمتوجهی به مؤلفههای مهمی مانند گردشگری، میراث فرهنگی، مشاهیر، فرهنگ و سرمایه گذاری است.
The idea of a country brand means assigning a specific name or symbol that is intended to differentiate a country from other countries. Creating a national brand can be used in the long-term goals of the public diplomacy and in the national interest of the country. In addition to domestic and foreign policies, the people, cultural heritage, tourism and export brand of a country, the national brand can also be created through the media and offered internationally. The media diplomacy, as a new field in public diplomacy, can play an effective role in building a country's national brand. Using qualitative content analysis method, 107 news items from Al-Alam website and 80 news items from Press TV have been analyzed in this study. Findings show that Iran’s national brand in media diplomacy reflected in foreign TV channels consists of an image of a country with independence, internal security and military, having international institutions, in opposition to the United States and an economy reliant on natural resources. A noteworthy point in the image of the Iranian national brand is the lack of attention to important components such as tourism, cultural heritage, national elites, culture and investment.