Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مدیریت استرس برروی شادکامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرری بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل با گمارش تصادفی بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرری به تعداد1685 نفر بود. برای محاسبه حجم نمونه ازفرمولکوهن(1981) استفاده شد، حدود 100دانش آموز انتخاب شدند، تعداد 40 نفر نمونه انتخاب و در دو گروه (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شد. به عنوان پیش آزمون انجام شد و گروه آزمایش درمان مدیریت استرس را دریافت نمودند ،سپس پرسشنامه شادکامی به عنوان پس آزمون در هر دوگروه اجرا شد. داده توسط آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.سطوح معنی داری آزمون کلوموگروف-اسمیرنوف برای پیش آزمون وپس آزمون متغیر پژوهش انگیزه پیشرفت بیشتراز 05/0 میباشد درنتیجه بین میانگین گروههای آزمایش وکنترل تفاوت معنی داروجود دارد(05/0p<). نتیجه می شود که آموزش مدیریت استرس مبتنی برمدل شناختی- رفتاری برشادکامی دانش آموزان موثراست.همچنین نتایج پژوهش تاثیرآموزش مدیریت استرس رابه عنوان یکی ازروش های حمایتی درافزایش شادکامی نشان داد.
Machine summary:
اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی-رفتاری بر شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرری هنده مجدی1، مریم حاجی لو2، طهامه هموطن3 1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی (نویسنده مسئول) 2پزشک، دکترای تخصصی روانشناسی سلامت 3 هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد واحد تهران چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مدیریت استرس برروی شادکامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرری بود.
امید است با انجام پژوهش حاضر و کنترل و مدیریت استرس دانش آموزان برانگيخته شوند تا تكاليف تحصيلي خود را براي رسيدن به سطح مشخصي از تخصص، مهارت و موفقيت كامل كنند و نسبت به پاك كردن ذهن از هر گونه عامل تأثير گذار بيروني و تلاش برای رها کردن ذهن از افکار و احساسات منفی از طریق تغييرات در توجه ومهارت هاي تنظيم هيجان،همچنين آگاهي جسماني وهيجاني و ایجادمحیطی شاد و رضایت بخش برای دانش آموز در راستای موفقیت، رشد و بهسازی تحصیلی دانش آموزان و در نهایت رشد سلامت روان آنان و ارتقاء نظام آموزشی کشور اقدام گردد.
(1962) فرضیه پژوهش آموزش مدیریت استرس مبتنی بر مدل شناختی- رفتاری بر شادکامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 1 شهرری موثر است.
An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results Kabat-Zinn, J.
An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theoretical considerations and preliminary results Kabat-Zinn, J.
Effectiveness of Group Reality Therapy in Increasing the Students' Happiness, International Journal of Psychology and Behavioral Research.