Abstract:
برخی از علوم حوزوی نظیر علم صرف و نحو، بصورت کاربردی آموزش داده میشود و از کارایی بالایی برخوردار است و برخی دیگر از دانشهای حوزوی نظیر اصول فقه از این ویژهگی چندان بهرهای ندارند. توجه نکردن به ثمره محوری از یک طرف باعث عدم موفقیت در بخش آموزش شده و از طرف دیگر یکی از علل تقلیل انگیزه در دانش پژوهان نسبت به فراگیری و پژوهش و تحقیق میباشد تا آنجا که در حال حاضر تبدیل به یک بحران علمی شده است.
این مقاله به ثمرات برخی از مسائل اصولی نظیر «حقیقت وضع» و «معنای حرفی» میپردازد. البته ثمرات اصولی انحصار در ثمرات فقهی به معنای خاص و مصطلح ندارد و چهار نوع از ثمرات دیگر نیز وجود دارد که به آنها اشاره شده است
Some of sciences that studied in Hawzeh are thought according to its applications, as Arabic Grammer (Sarf va Nahv)) and some of them are not thought with this property as Usul al-Fegh. Inattention to the central applied conclusions of a science causes not only failure in teaching it but also reduce incentives of the students for studying and researching in that science.
This article is going to discuss about some of the functions of the issues of Usul (for example, designation (wad‘) and relational meaning (ma‘na harfi)) in the Fegh. Of course the functions of the issues of Usul are not limited in the Fegh, but there are four conclusions for issues of Usul which is mentioned in this article.