Abstract:
چاپخانهی منشینولکشور در هندوستان به دلیل گردآوری و چاپ بسیاری از کتابهای فارسی و اسلامی و برطرف نمودن نیاز بسیاری از کشورهای مسلمان در جهان و شبه قارههند بسیار مورد اهمیت بوده و همواره نام و یاد منشینولکشور در عالم چاپ در دنیا میدرخشد. از دههی 1840 میلادی شیوهی نوینی در چاپ سنگی کتابها در هند بهوجودآمد. این شیوه مبتنی بر طراحی صفحه عنوان در قالب کتیبهها، همراه با ویژگیهایی شاخص است، که همچون یک اثر هنری مجرد حائز اهمیت بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مضامین و محتوای کتیبهی ستایش پروردگار به عنوان بخشی از تزیینات صفحه عنوان در کتابهای فارسی و عربی چاپخانۀ منشینولکشور انجام گرفته است. پرسشهای پژوهش عبارتند از: الف: محتوای کتیبهی ستایش پروردگار در صفحه عنوان کتابهای فارسی و عربی چاپخانهی منشینولکشور چیست؟ ب: چه رابطهای میان محتوای کتیبهی ستایش پروردگار در کتابهای فارسی و عربی چاپخانهی منشینولکشور وجود دارد؟ این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی وبا بهرهگیری از منابع کتابخانهای تصویربرداری انجام شده است. جامعه پژوهش مشتمل بر20 تصویر است که به صورت غیر احتمالی برگزیده شده است. نتایج پژوهش گویای این است که کتیبههای ستایش پروردگار در کتابهای عربی تماما شامل آیههای قرآن است که میتوان به تنوع بیشمار و درایت به پیام مندرج در رابطه با کتاب اذعان داشت. در کتابهای فارسی عبارات ستایش پروردگار به زبان فارسی و جملاتی ادیبانه بهکاررفته که باتوجه به موضوع و محتوای کتاب بر جنبهی زیباشناختی و نفاست صفحات افزوده است. علاوه بر آن ظرافت موجود در ساختار عبارت کتیبه، به دلیل مهارت کاتب در طراحی منسجم حروف و ریتم آرام و چشمنواز و ایجاد فضای مثالی و خیالی قابل تحسین است. همچنین در خصوص محتوای کتیبهی ستایش پروردگار آیههای قرآن علاوه بر کتابهای عربی در کتابهای فارسی نیز دیده میشود.
India is known in the world for having the most valuable Persian and Arabic manuscripts as well as lithographic books. In the meantime, the printing press of the Munshi Neval Kishore has been very important due to the collection and printing of many Persian and Islamic books and meeting the needs of many Muslim countries in the world and the Indian subcontinent and his name and memory always shines in the world of printing in the world. As a cultured and innovative figure in the history of publishing Persian language is taught in the world. From the 1840s, a new style of lithography appeared in India. This method is based on designing the title page in the from of inscriptions, with prominent features, which are important as a single works of art. In such a way that these inscriptions are an integral part of the mentioner paged, which, regardless of aesthetics, convey meaning and concept that contain the spiritual word of revelation and literary expressions in praise of God. According. In these books, the pages generally consist of five and in some cases three inscriptions, respectively including praise to God at the top of the page and book publishing information, including book introduction, book title, name of authors (author and translator), printing house and publishing year. The present study was conducted with the aim of examining the themes and content of the inscription prasising God as part of the decoration of the title page in the Persian and Arabic books of Munshi Newal Kishor Press. This research seeks to answer these questions. A: What is the content of the inscription praising God on the title page of the Persian and Arabic books of the secretary of the Munshi Newal Kishor printing house? B: What is the relationship between the content of the inscription praising God in the Persian and Arabic books of the printing press of the Secretary General? This research is a descriptive-analytical method in the form of qualitative research. It is a method of collecting library information and photographing works. This statistical population of this research consists of 20 images that are unlikely to be selected and the thematic diversity of inscription has been studied. The results of the research show that the inscriptions of praise to God in Arabic books include all verses of the Quran, which can be acknowledged in innumerable variety and tact to the message contained in the book. In Persian books, the phrases of praising God in Persian language and literary sentences have been used, which according to the subject and content of the book has added to the aesthetic aspect and the grace of the pages. In addition, the subtlety in the structure of the inscription phrase is admirable due to the skill in coherent design letter design and catching an ideal space. Regarding the content of the inscription praising God, verses of the Quran can be seen in Persian books in addition to Arabic books.