Abstract:
رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ در ﻗﺒﺎل ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮد وﻇﯿﻔﻪ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﻓﺮآﯾﻨﺪ در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﺸﺎن را دارﻧﺪ. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ رﺳﺎﻧﻪ ﻣﻠﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻓﻨﯽ و ﻫﻨﺮی ﻣﻮﺟﻮد در ﮐﺸﻮر، ﺗﻼشﻫﺎﯾﯽ را در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﻮاع ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی رادﯾﻮﯾﯽ و ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﺑﺮای اﺟﺮای ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﯽ از ﻣﻨﮑﺮ اﻧﺠﺎم داده اﺳﺖ. ﻧﻘﺶ اﻣﺮ و ﻧﻬﯽ دﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم اﺟﺮاﯾﯽ در ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮل ﺟﺎﻣﻌﻪ، اﻣﺮی واﺿﺢ و ﭘﺮ رﻧﮓ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ اﻟﮕﻮی ﮐﺎﻣﻠﯽ ﺑﺮای اﺻﻼﺣﺎت ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی واﻗﻌﯽ ﮐﻠﻤﻪ در زﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اراﺋﻪ ﮐﻨﺪ. اﺻﻼح ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﺣﻖ ﻣﺤﻮری، ﻗﺎﻧﻮﻧﻤﻨﺪی، ﺻﺪاﻗﺖ و درﺳﺘﮑﺎری، ﻧﮕﺮش ﻓﺮا ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﻋﺪاﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺷﺮاﯾﻂ و ﺿﻮاﺑﻂ آن، در ﭘﺮﺗﻮ ﻧﻈﺎرت و ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻓﺮﯾﻀﻪ اﻣﺮ و ﻧﻬﯽ، در ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، دﯾﻨﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﺣﻘﻮﻗﯽ و... اﻣﮑﺎنﭘﺬﯾﺮ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎ ﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖ در زﻣﯿﻨﻪ رﺷﺪ و ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﺟﺮای ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﯽ از ﻣﻨﮑﺮ، ﺟﺮﯾﺎنﺳﺎزی ﮐﻨﺪ و ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ را در ﻗﺎﻟﺐﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﻠﯽ و ﺟﻤﻌﯽ، ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن ﻣﻬﻢ و ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز در ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف اﺻﻼﺣﯽ اﻣﺮ و ﻧﻬﯽ در ﻧﻈﺎﻣﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در ﺧﺪﻣﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی آنﻫﺎ در ﺟﻬﺖ اواﻣﺮ و ﻧﻮاﻫﯽ دﯾﻨﯽ، ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺷﻨﯿﺪاری و دﯾﺪاری در ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد اﺟﺘﻤﺎع، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ زﻣﯿﻨﻪ اﺻﻼﺣﺎت اﺳﺎﺳﯽ و ﻧﺮم ﺗﺪرﯾﺠﯽ را در ﭘﺮوﺳﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﻌﯿﻦ، ﺑﺮ ﻃﺒﻖ اﻫﺪاف ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﺳﻼم و ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی دﯾﻨﯽ ﺑﻪ وﺟﻮد آورد.
Machine summary:
نقش و کارکرد رسانهها در تحقق اصل امر به معروف و نهی از منکر محمد سجاد خسروآبادی1 1 کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) چکیده رسانهها در جامعه اسلامی در قبال مسئولیت اجتماعی خود وظیفه استفاده از این فرآیند در تولید برنامههایشان را دارند.
در این راستا رسانه ملی با توجه به امکانات فنی و هنری موجود در کشور، تلاشهایی را در زمینه تولید انواع برنامههای رادیویی و تلویزیونی برای اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است.
مهمترین اصلي كه در امر به معروف و نهي از منکر وجود دارد و باید در جامعه پیاده شود، تبیین مباني این فریضه ميباشد تا احکام و مصادیق و روش های آن به مردم آموزش داده شود.
در سطح دوم نقش نخبگان و رسانه ها در اقامه این فریضه بسیار با اهمیت است و رسانهها باید در تذكر دادن نسبت به امر به معروف و نهي ار منکر پیشگام باشند و به روشها و مصادیق این فریضه از طریق رسانهها و نخبگان پرداخته شود.
(مصباح، 1388، 182) بنابراین رسانههای جمعی در جامعه اسلامی، نه تنها شرایط لازم برای اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر را دارا میباشند، بلکه رسانه دینی رساندن پیامهای خداوند را مسئولیت خود میداند.
نقش رسانه ها در اقامه این فریضه بسیار با اهمیت است و رسانه ها باید در تذكر دادن نسبت به امر به معروف و نهي ار منکر پیشگام باشند و به روش ها و مصادیق این فریضه از طریق رسانهها پرداخته شود.