Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در ارتباط میان نیازهای روانشناختی و سواد یادگیری مادامالعمر بود. پژوهش حاضر به روش توصیفی و به جهت شناسایی روابط میان متغیرها در قالب مدل ساختاری، در طرح پژوهش همبستگی انجام پذیرفت؛ لذا روابط میان متغیرها در قالب الگوی ساختاری آزمون شد. جامعهی آماری کلیه دانشآموزان سال دوازدهم مقطع متوسطه شهرستان ابهر بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تحصیل بودند. از بین آنها 435 دانشآموز دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای نیازهای اساسی روانشناختی، سرمایههای روانشناختی و سواد یادگیری مادامالعمر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند و به منظور تعیین پایایی ابزار از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. یافته ها نشان داد که رابطه ی مستقیم نیازهای روانشناختی با سرمایههای روانشناختیP,≤ 0.001) ، 0.73 =β( و رابطهی مستقیم سرمایههای روانشناختی با سواد یادگیری مادامالعمرP, ≤ 0.001) ،0/70 =β( معنادار بود.سرمایههای روانشناختی، رابطهی بین نیازهای اساسی روانشناختی و سواد یادگیری مادامالعمر را به صورت کامل میانجیگری میکرد. در نتیجه میتوان با ارضای بیشتر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان، سرمایه های روانشناختی آنها را بارور کرد و به تبع آن، میزان سواد یادگیری مادامالعمر آنها را افزایش داد.
The aim of this study was to identify the mediating role of psychological capital in the relationship between psychological needs and lifelong learning literacy.The study was conducted in a descriptive manner to identify the relationships between variables in the form of a structural model in the correlational research design; therefore, the relationships between the variables were tested in the form of a structural model. The statistical population included all students of the twelfth year of high school in Abhar . Among them, 435 students were selected by multi-stage cluster random sampling method and answered the questionnaires of basic psychological needs, psychological capital and lifelong learning literacy. Data were analyzed using structural equation modeling method and combined reliability method was used to determine the reliability of the instrument. The results showed that the direct relationship between psychological needs and psychological capital (P < 0.001, β = 0.73) and the direct relationship between psychological capital and lifelong learning literacy (P, ≤ 0.001, β = 0.70). Psychological capital also fully mediated the relationship between basic psychological needs and lifelong learning literacy, by satisfying more of students' basic psychological needs, their psychological capital could be fertilized. As a result, their lifelong learning literacy increased.
Machine summary:
الگوي سواد يادگيري مادام العمر و نيازهاي روان شناختي : نقش ميانجي سرمايه هاي روان شناختي The Lifelong Learning Literacy Model and Psychological Needs: The Mediating Role of Psychological Capital * مينا نظامي Mina Nezami ** منصوره حاج حسيني Mansoure Hajhoseini *** مهدي صدري Mehdi Sadri **** مطهره اکبري مقدم کاخکي Motahare Akbari Moghadam Kakhki Abstract The purpose of this study was to identify the چکيده mediating role of psychological capital in the هدف از پژوهش کاربردي حاضر شناسايي نقش واسطه اي سرمايه هاي relationship between psychological needs and lifelongروان شــناختي در ارتبــاط نيازهــاي روان شــناختي و ســواد يــادگيري ldeeasrcnriinpgtivietermaacny.
٠٠١ ≥ P)lifelong learning literacy اساسي روان شناختي دانش آموزان ، سرمايه هاي روان شـناختي آن هـا را Psychological capital also fully mediated theبارور کرد و به تبع آن ، ميزان سواد يادگيري مادام العمر آن ها را افـزايش relationship between basic psychological needs andداد.
5 با توجه به نظريۀ مزيرو (١٩٩١)، براي اينکه بتوانيم بزرگ سالان موفقي داشته باشيم که تفکر انتقادي داشته باشند و هماهنگ با بحران در پي کشف راه حل باشند، بايد از دوران مدرسه ، دانش آموزان را با چگونگي مقابله با شرايط بحراني به منظور کسب تجارب عميق و يادگيري هاي مؤثر آشنا کنيم ؛ بنابراين پژوهش حاضر با کشف رابطه يا نبود رابطۀ نيازها و سرمايه هاي روان شناختي با خرده مؤلفه هاي سواد يادگيري مادام العمر، بستري براي آموزش و پرورش سازاگرا، منعطف و مطابق با اهداف يادگيري مادام العمر (يادگيري براي 1.
رابطۀ سرمايه هاي روان شناختي (٠/٦٦= β) با يادگيري مادام العمر مثبت و معنادار است .