Abstract:
زمینه و هدف: تحلیل جامعه شناسی انواع سرمایه ها را در آرای تئوریپردازانی همچون بوردیو میتوان دید. در تعریف بوردیو علاوه بر سرمایه اقتصادی انواع دیگر سرمایه نیز اهمیت بسزایی دارد که عبارت است از: سرمایه فرهنگی، اجتماعی، نمادین و اقتصادی. این مقاله با نگاهی به سرمایه های شخصیتهای زن در رمانهای «رویای تبّت» از فریبا وفی و «دفترچه ممنوع» از آلبا دسسپدس، به بررسی تطبیقی میزان اثرگذاری تقدم و تاخر سرمایه ها بر یکدیگر در واکاوی سرمایه های زن میپردازد.
روش مطالعه: این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.
یافته ها: این مقاله نشان میدهد در مقایسه جامعه شناسی و با تکیه بر عنصر سرمایه این دو اثر، کنشگریهای سرمایه های شخصیت زنان چگونه بروز و ظهور میکند. نتیجه پژوهش در قیاس بین سرمایه های راوی دو رمان، تقدم سرمایه های فرهنگی زنان رمان رویای تبت را نسبت به رمان دفترچه ممنوع برملا میسازد که سرمایه متاخر اقتصادی (در سایه و حمایت مردان، بصورت حقوق یا ارثیه) و نمادین (یعنی عشق و احترام به ساحت مادری) را به شکلی کمرنگ برای آنها رقم میزند.
نتیجه گیری: در حوزه سرمایه اجتماعی نیز زنان دو رمان از تنها سرمایه متقدم اجتماعی (روابط همسری و مادری) برخوردارند که بازتولید مثبتی ندارد و شخصیت اصلی رمان رویای تبت، این سرمایه اندک را نیز ازدست میدهد و بجای آن سرمایه نمادین متقدم عشق را کسب میکند. ازآنجاکه در رمان وفی دو شخصیت شیوا و شعله از سرمایه فرهنگی و اجتماعی نسبتا بالایی برخوردارند، در قیاس با رمان دسسپدس در بررسی تقدم سرمایه ها، سرمایه اجتماعی و نمادین بیشتری را بازتولید میکنند؛ درحالیکه در رمان دسسپدس در برخورداری از انواع سرمایه ها، سرمایه متقدم آنها (سرمایه فرهنگی واجتماعی) کمرنگی است که به بازتولید مثبتی نمیانجامد. بررسیها نشان میدهد وجود سرمایه متقدم فرهنگی و اجتماعی از عوامل مهم افزایش سرمایه متاخر نمادین و بدنبال آن سرمایه های اقتصادی متاخر است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Sociological analysis of capital types can be seen in the views of theorists such as Bourdieu. In Bourdieu's definition, in addition to economic capital, other types of capital are also very important, which are: cultural, social, symbolic and economic capital. This article looks at the effects of female precedence and latency on each other in the analysis of female capital by looking at the capitals of female characters in novels The Tibetan Dream and The Forbidden Book.
METHODOLOGY: This research was conducted by descriptive-analytical method.
FINDINGS: This article shows how societal activism of women's assets emerges in sociological comparison and relying on the capital element of these two works. The result of the study, comparing the narrator's capitals of the two novels, reveals the precedence of the Tibetan dream women's cultural capitals over the Forbidden Book of Novels, which is a late economic capital (in the shadow and support of men, as rights or inheritance) and symbolic (ie love and respect for Mother figure) in a small way for them.
CONCLUSION: In the field of social capital, women in the two novels have only the first social capital (marital and maternal relations) which does not have a positive reproduction and the main character of the Tibetan dream novel loses this small capital and instead loses the symbolic capital of love. Earns. Since in the novel Vafi the two characters Shiva and Sholeh have relatively high cultural and social capital, they reproduce more social and symbolic capital in the study of the precedence of capitals in comparison with the novel Despespeds; While in the novel Despodes, in having different types of capitals, their early capital (cultural and social capital) is small, which does not lead to positive reproduction.
Machine summary:
واکاوي تطبيقي جامعه شناسانۀ تقدم و تأخر سرمايه هاي زن در رمانهاي رؤياي تبت (فريبا وفي) و دفترچۀ ممنوع (آلبا دسس پدس ) (بر اساس نظريۀ سرمايۀ پير بورديو) طيبه حاجي محمدي ، ساره زيرک ١*، مهرداد نوابخش ٢ 1 ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران .
نتيجۀ پژوهش در قياس بين سرمايه هاي راوي دو رمان ، تقدم سرمايه هاي فرهنگي زنان رمان رؤياي تبت را نسبت به رمان دفترچۀ ممنوع برملا ميسازد که سرمايۀ متأخر اقتصادي (در سايه و حمايت مردان ، بصورت حقوق يا ارثيه ) و نمادين (يعني عشق و احترام به ساحت مادري) را به شکلي کمرنگ براي آنها رقم ميزند.
سؤال اين است که در مقايسۀ جامعه شناسي اين دو اثر از دو نويسنده و با تکيه بر عنصر سرمايه ، کنشگري سرمايه هاي شخصيت زنان چگونه بروز و ظهور ميکند؟ عنصر سرمايه هاي اجتماعي و فرهنگي متقدم در شکل گيري و بازتوليد سرمايه هاي اقتصادي و نمادين نوين و متأخر در شخصيت زنان رمان چگونه نمود مييابد و آيا بين تقدم و تأخر سرمايه هاي شخصيت زنان رمان از منظر جامعه شناسي نظريۀ سرمايه ها اشتراک يا تقابلي وجود دارد؟ سابقۀ پژوهش مقاله و پايان نامه هاي موجود درمورد آثار (وفي و دسس پدس ) عبارتند از: پايان نامۀ کارشناسي ارشد از سودابه فريدي (١٣٩٩) با عنوان «نقد فمنيستي رمانهاي پرندة من و رؤياي تبت از فريبا وفي براساس الگوي شوالتر».