Abstract:
هدف پژوهش، تدوین الگوی ساختاری کیفیت بخشی بر اساس سرمایه اجتماعی و کارایی درونی در مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، دبیران، سرگروه های آموزشی و رؤسای انجمن اولیا مدارس مقطع متوسطه دوم نظری استان ایلام در سال تحصیلی 98-97 بود و تعداد 220 نفر از 55 مدرسه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی و شاخص کارایی درونی بود. داده های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart pls2 تحلیل شد. نتایج نشان داد الگوی معادلات ساختاری رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارایی درونی مدارس مذکور از برازش مناسب برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد رابطه سرمایه اجتماعی با کارآیی درونی مثبت یک رابطه مثبت معنادار است و رابطه سرمایه اجتماعی با کارآیی درونی منفی یک رابطه منفی و معنادار است. این یافته ها حاکی از آن است که توجه به سرمایه اجتماعی می تواندگام موثری در جهت بالابردن سطح کارایی درونی مثبت و کاهش کارایی درونی منفی مدارس متوسطه دوم نظری باشد.
The aim of this study was to develop a structural model of quality based on social capital and internal efficiency in theoretical secondary schools in Ilam province. The research method was descriptive and correlational in the form of structural equation modeling. The statistical population included all principals, teachers, heads of educational groups and heads of parents' associations of theoretical secondary schools in Ilam province in the academic year of 1997-98 and 220 people from 55 schools were selected by multi-stage cluster random sampling method as a sample. Were.Measurement tools included a social capital questionnaire and an internal efficiency index. Research data were analyzed using structural equation modeling and Smart pls2 software. The results showed that the pattern of structural equations of the relationship between social capital and the internal efficiency of the mentioned schools has a suitable fit. The results also showed that the relationship between social capital and positive internal efficiency is a significant positive relationship and the relationship between social capital and negative internal efficiency is a negative and significant relationship. These findings indicate that attention to social capital can be an effective step to increase the level of positive internal efficiency and reduce the negative internal efficiency of theoretical secondary schools.
Machine summary:
اين مقاله مستخرج از رساله دکتري رشته مديريت آموزشي تحت عنوان «تدوين الگوي افزايش کيفيت بخشي از منظر سرمايه اجتماعي در مدارس دوره دوم متوسطه نظري استان ايلام » مي باشد که در سال تحصيلي ٠٠-٩٩ در دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز در حال انجام مي باشد.
لذا پژوهش حاضر در جهت 1 Lee & et al 2 Ferraro & Kaire 3 Cordero & et al 4 Ochan& Imbuki 5 Sozbilir پاسخ گويي به اين سوال است که آيا سرمايه اجتماعي با کارايي دروني مثبت و منفي نظام آموزشي رابطه دارد؟ و با توجه به پاسخ سوال فوق پژوهشگر بر آن است تا با ارائه الگويي رابطه بين سرمايه اجتماعي و کارايي دروني مثبت و منفي نظام آموزشي متوسطه دوم نظري را درتبيين کيفيت نظام آموزشي مورد بررسي قرار دهد.
تعداد تارکان تحصيل درپايه G در سال T ͲͲ١*تعداد کل دانش آموزان در پايه G در سال T=نرخ ترک تحصيل G با استفاده از فرمول رياضي ͲͲ١*DTG=DTG ET D= نرخ ترک تحصيل ( افت تحصيلي ) d= تعداد ترک تحصيلي( افت تحصيلي ) g= پايه مورد نظر t= سال تحصيلي مورد نظر E= تعداد ثبت نام کنندگان (يوسف قنبري، ١٣٨٩) يافته ها فرضيه اصلي اين پژوهش ، بررسي نيکويي برازش مدل معادلات ساختاري روابط بين سرمايه اجتماعي و کارايي دروني است .