Abstract:
پس
ارائة مدلهایی برای شناسایی عوامل موثر در موفقیت علمی دانشجویان» برای پرورش نیروی انسانی
متخصص, ماهر و با انگیزه در حال توسعه است؛ بنابراین» به منظور بررسی ارتباط میان متغیرهای
آموزشی - پژوهشی و نیز پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشجویان» تحقیقی در این زمینه در دانشگاه آزاد
اسلامی واحد گرگان در سال تحصیلی ۸۸-۸۹ صورت پذیرفت. جامعة آماری این تحقیق کلیة
دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی, علوم انسانیء علوم پایه و کشاورزی ورودی سال ۱۳۸۷ هستند
که تاکنون ۳ ترم تحصیلی را پشت سر گذاشته بودند. برای اجرای طرح مربوطه از پرسشنامة محقق
ساخته با ۴۰ سوّال در زمینههای مختلف استفاده شد و پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت.
دادههای مربوط به متغیرهای آموزشی و پژوهشی از معاونتهای مربوطه دریافت و تجزیه و تحلیل
دادهها توسط نرم افزار 8۳8816 انجام شد. با بررسی تحلیل رگرسیون لجستیک مشخص شد که
متغیرهای تعداد خواهر و برادر دارای مدرک دانشگاهی, تحصیلات مادرء امکانات رفاهی و نقش استاد
در پیشبینی موفقیت دانشجویان نقش کلیدی را دارا هستند. برای تعیین ارتباط میان متغیرهای علمی
مختلف دانشگاهی, با نسبت موفقیت تحصیلی دانشجویان ضرایب همبستگی محاسبه شد که به ترتیب
بالاترین مقدار ضریب شامل: تعداد طرحهای پژوهشی پایان یافتة استادان, تعداد مقالات علمی پژوهشی
چاپ شده» تعداد مقالات [18 چاپ شده و تعداد کل اساتید میباشند. با شناسایی عوامل موثر در
پیشرفت تحصیلی دانشجویان میتوان موفقیت را پیشبینی و از بروز افت تحصیلی پیشگیری کرد.
همچنین تقویت فاکتورهای آموزشی - پژوهشی دانشگاه که دارای همبستگی با موفقیت تحصیلی
دانشجویان است» از دیگر اقدامات مفید در پرورش دانشجویان مستعد محسوب میشود.
Machine summary:
بنابراین ، در تحقیق حاضر سعی شده است تا حدودی با رویکرد متفاوتی به این مسـئله توجه شود و به همین جهت علاوه بر جایگاه اقتصـادی اجتمـاعی دانشـجویان (کـه در فرهنگ های مختلف و نیز با گذشت زمـان متغیـر اسـت ) و نحـؤە برقـراری ارتبـاط بـا استادان دانشگاه به منظور تعیین سهم آنان در پیش بینـی پیشـرفت تحصـیلی ، متغیرهـای مختلف علمی پژوهشی استادان دانشگاه نظیر سطح علمی ـ پژوهشی استادان که بیـانگر انگیزه پیشرفت و نوآوری آنان است و نیز شاخص بسیار مهم نسبت استاد بـه دانشـجو، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان مورد بررسی قرار گرفته است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق جدول (٤) همان طور که مشاهده می شود، در گام چهارم رگرسیون لجسـتیک مقدار p-value محاسبه شـده کلیـه متغیرهـای مسـتقل از سـطح خطـای ٠/٠٥ درصـد کوچک تر است این بدین معنی است که از بین متغیرهای مستقل وارد شده ، فاکتورهـای امکانات رفاهی (در سطح خطای ٠/٠٥)، نقش اسـتاد (در سـطح خطـای ٠/٠٥)، تعـداد خواهر و برادر دارای مدرک دانشگاهی (در سطح خطای ٠/٠١) و تحصیلات مـادر (در سطح خطای ٠/٠١) بر روی موفقیت علمی دانشجویان بیشترین اثر را داشته و رابطـه ای مثبت و معنی داری با پیش بینـی موفقیـت آنـان دارنـد؛ بـه طـوری کـه ٦٢/٨ درصـد از واریانس متغیر ملاک (پیشرفت تحصیلی دانشجویان ) توسط متغیرهای مسـتقل مـذکور، در جامعۀ آماری مورد مطالعه ما تبیین می شود (داده ها نمـایش داده نشـده انـد).