Abstract:
مسئله پژوهش حاضرتبارشناسی ادیان الهی از دیدگاه علامه طباطبایی است که آیا میتوان ادیانی مانند: هندوییسم، بودیسم و برهمنیسم و...را، با توجه به وجود برخی مفاهیم توحیدی، ادیان الهی نامید یا از گردونه ادیان الهی خارجند؟ مسئله نجات پیروان این مکاتب را چگونه باید بررسی کرد؟ موضوع این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده و یافتههای تحقیق نشان میدهد از نظر علامه طباطبایی، با توجه به تعریف و ابعاد دین و شالوده و بنیاد آن، ادیانی مانند هندوییسم، بودیسم و برهمنیسم و جینیزم از زمره ادیان الهی خارجند، زیرا به تعدد خدایان، انکار نبوت و تناسخ اعتقاد دارند. بدون باور به خدا و توحید، و با عدم اعتقاد به پیامآوران الهی و معاد، ادیان فوق، ادیانی زمینی محسوب میشوند. و ادیان و مذاهب غیرالهی در صورت تقصیر منتهی به حقانیت و نجات نمیشوند.
The issue of the present research is Genealogy of Divine religions as viewed by Allameh Tabatabai; in other words, whether religions such as Hinduism, Buddhism, Jainism, and Sikhism, etc., can be called divine religions or are excluded from the divine religions due to the existence of some monotheistic concepts. What about the legitimacy and salvation of the followers of these religions? The subject of this research has been studied by descriptive-analytical method and the findings of the research show that according to Allameh Tabatabai and with regard to the definition and dimensions of religion and its foundation, religions such as Hinduism, Buddhism, Brahmanism and Jainism are not among the divine religions. Because they agree with polytheism, denial of prophecy and reincarnation. Without believing in God and monotheism, and by not believing in the divine messengers and the resurrection, the above religions are considered earthly religions. And non-divine religions and sects, given their being of ignorance, will not lead to legitimacy and salvation.
Keywords: Religions, Polytheism, Wisdom, Reincarnation, Allameh Tabatabai.