Abstract:
هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت رهبری اخلاقی مدیران آموزش و پرورش بود. روش از نظر اهداف، کاربردی و بهلحاظ شیوة گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری100 نفر از مدیران آموزش و پرورش استان قم بودند که در سال تحصیلی98-97 مشغول به کار بودند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه رهبری اخلاقی عمادیفر (1388)، با پایایی 0،98 بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها براساس روشهای توصیفی و آزمونهای استنباطی T، برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل، T تک گروهی و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار spss نشان داد که رهبری اخلاقی مدیران آموزش و پرورش مطلوب است و برخورداری آنان از مولفههای، صداقت و درستی، تنظیم فعالیت، اعتماد، تلاش در جهت ارتقای کارکنان، و اجازه ابراز عقاید مخالف رهبری اخلاقی، بیش ازحد انتظار است و بین وضعیت رهبری اخلاقی مدیران زن و مرد و سوابق و سطوح تحصیلی مختلف آموزش و پرورش تفاوت وجود ندارد.
This study evaluates the moral leadership status of education directors. The method was applied in terms of objectives and descriptive in terms of data collection method. The statistical population consisted of 100 directors of education in Qom province who were working in the 98-97 school year. To collect the data, Emadifar (2009) Ethical Leadership Questionnaire with a reliability of 0.98 based on Cronbach's alpha was used. To compare the means of two independent groups, one-group T and analysis of variance in SPSS software, data analysis based on descriptive methods and inferential T tests showed that the moral leadership of education administrators is in favorable condition. In other components such as honesty, discipline, trust, efforts to promote employees, ideological tolerance, they are also in a higher position than expected. Gender, background and level of education also had no effect on the results.
Machine summary:
تجزیه و تحلیل دادهها براساس روشهای توصیفی و آزمونهای استنباطی T، برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل، T تک گروهی و تحلیل واریانس در قالب نرم افزار spss نشان داد كه رهبری اخلاقی مدیران آموزش و پرورش مطلوب است و برخورداری آنان از مؤلفههای، صداقت و درستی، تنظیم فعالیت، اعتماد، تلاش در جهت ارتقای کارکنان، و اجازه ابراز عقاید مخالف رهبری اخلاقی، بیش ازحد انتظار است و بین وضعیت رهبری اخلاقی مدیران زن و مرد و سوابق و سطوح تحصیلی مختلف آموزش و پرورش تفاوت وجود ندارد.
شاخصهاجهت مقایسه نمره اعتماد در گروه نمونه با 12 (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول 4، مقدار سطح معناداری برابر با 000/0 بهدست آمده است (05/0p سؤال پنجم تحقیق عبارت بود از: مدیران آموزش و پرورش، از مؤلفه تلاش در جهت ارتقای کارکنان رهبری اخلاقی، تا چه حدی برخوردار بودند؟ دادههای مربوط در جدول زير ارائه شده است.
شاخصها جهت مقایسه نمره تلاش در جهت ارتقای کارکنان در گروه نمونه با 50/10 (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول 5، مقدار سطح معناداری برابر با 000/0 بهدست آمده است (05/0p سؤال ششم تحقیق عبارت بود از: مدیران آموزش و پرورش، از مؤلفه اجازه ابراز عقاید مخالف رهبری اخلاقی تا چه حدی برخوردار بودند؟ دادههای مربوط در جدول زير ارائه شده است.
شاخصها جهت مقایسه نمره اجازه ابراز عقاید مخالف در گروه نمونه با 9 (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس جدول 6، مقدار سطح معناداری برابر با 000/0 به دست آمده است (05/0p سؤال هفتم تحقیق عبارت بود از: آیا بین وضعیت رهبری اخلاقی مدیران زن و مرد آموزش و پرورش تفاوت وجود دارد؟ دادههای مربوط در جدول زير ارائه شده است.