Abstract:
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد (ACT) و رویکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنیشده، با آموزههای اسلامی بر عزّت نفس عمومی والدگری عزّت نفس عمومی کودکان 7-6 سال بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری مادران کودکان کلاس اول دبستان 7-6 سال شهر اصقهان، در سال 97-1396 بودند که 30 نفر از آنان بهعنوان نمونه، بهطور تصادفی از نوع خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه عزّت نفس کوپراسمیت و چکلیست سنجش میزان عزّت نفس کودکان پیشدبستانی بود. برای گروه آزمایشی، آموزش در 10 جلسه 120 دقیقهای برگزار شد. دادهها با استفاده آزمون تحلیل کواریانس یک راهه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد (ACT) و رویکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنیشده، با آموزههای اسلامی، عزّت نفس عمومی والد و کودک را افزایش میدهد (05/0p<).
The aim of this study was to investigate the effectiveness of integrated parenting education based on acceptance and commitment approach (ACT) and compassion-focused approach (CFT) enriched with Islamic teachings on general self-esteem of parents with children aged 6-7 years. The research method was quasi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population included the mothers of the first grade children of 6-7 years old in the city of Isfahan in 2017-2018. 30 of them were randomly selected through multi-stage cluster sampling and were assigned to control and experiment groups of 15. The research instrument was the Coopersmith Self-Esteem Inventory and the checklist for assessing the self-esteem of preschool children. For the experimental group, training was held in 10 sessions of 120 minutes. Data were analyzed using one-way analysis of covariance. The results showed that integrated parenting education based on acceptance and commitment approach (ACT) and compassion-focused approach (CFT) enriched with Islamic teachings increases the general self-esteem of parents and children (p <0.05).
Machine summary:
com دريافت: 16/07/1397 ـ پذيرش: 28/12/1397 چکيده هدف اين پژوهش، بررسي اثربخشي آموزش تلفيقي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد (ACT) و رويکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنيشده، با آموزههاي اسلامي بر عزّت نفس عمومي والدگري عزّت نفس عمومي کودکان 7-6 سال بود.
نتايج نشان داد كه آموزش تلفيقي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد (ACT) و رويکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنيشده، با آموزههاي اسلامي، عزّت نفس عمومي والد و کودک را افزايش ميدهد (05/0p کليدواژهها: .
اين مسئله ما را بر آن داشت که تحقيق خود را بهسمت پاسخ به اين سؤال هدايت كنيم که آيا آموزش تلفيقي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد (ACT) و رويکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنيشده با آموزههاي اسلامي، موجب افزايش عزّت نفس کودک و والد ميشود؟ بنابراين، فرضيههاي پژوهش عبارتند از: 1.
آموزش تلفيقي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد (ACT) و رويکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنيشده با آموزههاي اسلامي موجب افزايش عزّت نفس عمومي والدگري ميشود.
2. آموزش تلفيقي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد (ACT) و رويکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنيشده با آموزههاي اسلامي موجب افزايش عزّت نفس عمومي کودک ميشود.
آزمون پيشفرضها (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضيه اول آموزش تلفيقي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد (ACT) و رويکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنيشده با آموزههاي اسلامي موجب افزايش عزّت نفس عمومي کودک ميشود.