Abstract:
این پژوهش با هدف تحلیل تربیت جنسی اسلامی ادراکشده والدین انجام شد. این مطالعه، با رویکرد تحقیق کیفی و با روش تحلیل مضمون (تماتیک) انجام شد؛ از طریق مصاحبهای نیمه ساختاریافته و با نمونهگیری هدفمند، جمعآوری دادهها، توسط هشت والد انجام شد و با اشباع اطلاعات، به همین مقدار اکتفا شد. تجزیه و تحلیل دادهها، بهطور مستمر همزمان با جمعآوری دادهها و بهصورت مقایسهای انجام گردید. طی فرایند تحلیل دادهها و پس از مشخص شدن کدها، چهار مضمون فراگیر (ماهیت، نیاز، آموزش و پرورش) و سیزده مضمون سازماندهنده مشخص شدند. این مضمونها، بیانگر تربیت جنسی اسلامی از دیدگاه والدین مسلمان شهر قم میباشد. طبق نتایج این پژوهش، والدین تربیت جنسی را با آموزش جنسی متفاوت دانسته و ضرورت تربیت جنسی را غیرقابل انکار دانسته، معتقدند که تربیت جنسی از سالهای اولیه کودکی شروع میشود، افزون بر اینکه، آموزش مسائل خاص جنسی را برای کودکان مضر و ضد آموزش دانسته، بر پیشگیری از انحرافات جنسی از سنین پایین تاکید میکنند.
The aim of this study was to analyze Islamic sex education as perceived by parents. It was conducted using the qualitative research approach and thematic analysis. Through semi-structured interviews and purposive sampling, data collection was performed by 8 parents and was deemed sufficient with the saturation of data. Data analysis was performed comparatively, along with data collection. During the data analysis process and after identifying the codes, four comprehensive themes (nature, need, education) and thirteen organizing themes were identified. These themes represent Islamic sex education from the perspective of Muslim parents in Qom. According to the results of this study, parents consider sex training different from sex education. They consider the necessity of sex education undeniable and believe that sex education starts from the early years of childhood. In addition, they argue that teaching specific sexual issues is harmful for children and emphasize the prevention of sexual perversions in young ages.
Machine summary:
طبق نتايج اين پژوهش، والدين تربيت جنسي را با آموزش جنسي متفاوت دانسته و ضرورت تربيت جنسي را غيرقابل انکار دانسته، معتقدند که تربيت جنسي از سالهاي اوليه کودکي شروع ميشود، افزون بر اينکه، آموزش مسائل خاص جنسي را براي کودکان مضر و ضد آموزش دانسته، بر پيشگيري از انحرافات جنسي از سنين پايين تأکيد ميکنند.
از آنچه بيان شد، ميتوان گفت: ضرورت آموزش جنسي براي اين جوامع قطعي شده است و براي جلوگيري از آسيبهاي مسائل جنسي، دست به پژوهش، تدوين سند، قانون و بستههاي آموزشي ميکنند.
جدول2: دستهبندي مضامين تربيت جنسي اسلامي از نگاه والدين (به تصویر صفحه رجوع شود) مضمون فراگير «ماهيت»: اين مضمون از سه مضمون سازماندهنده تشکيل شده است: 1.
والدين معتقد بودند که در مضمون آموزش، فقط بحث آموزش جنسي نبايد لحاظ شود، بلکه مقولة تربيت جنسي مسئلهاي است که شامل موضوعات ديگري هم هست که در پژوهشها بايد به اين چهار مضمون توجه شود و آن نقش والدگري و نقش شخص مکمل است.
طبق کدهاي استخراجشده از مصاحبه والدين، بايد توجه کرد که نقش تربيت جنسي به کودک و نوجوان تقسيم شده است؛ به اين صورت که در سالهاي اوليه فقط والدين ايفاي نقش ميکنند و در سن نوجواني، چون مسائل خاص جنسي احتمالاً ممکن است مطرح شود، بهتر است از نقش مکمل (يا همان شخص ثالث که معلم، مشاور و روحاني محل ميباشد) استفاده شود.
بحث و نتيجهگيري اين پژوهش، ادراک مبتني بر منابع ديني والدين از تربيت جنسي اسلامي را مورد برسي قرار داد که با پيادهسازي مصاحبهها و کدگذاري متون مصاحبه مضامين پايه استخراج شد.