Abstract:
ابدال حقیقتا در دین اسلام و مباحث مهدویت جایگاهی ویژه دارد. اما از آنجا که این مقوله دچار تحریف و سوء استفاده دیگران اعم از اهل سنت و صوفیه بوده است. لذا از کنار آن به سادگی و گاهی به صورت انکار گذشته اند. ما در این مقاله اگرچه به صورت گذرا سعی کردیم وجود ابدال در بیان امامان معصوم را یادآور شویم تا دیگران با فراق بال بیشتر در اثبات این واقعیت قدم بردارند. این مقاله در بخش های زیر ارائه می شود:ابدال در لغت و اصطلاحابدال از نگاه شیعه، رابطه ابدال و مهدویتابدال از نگاه اهل سنت
Machine summary:
مقدمه ابدال در نظر شیعه به صالحان و افراد شایسته ای گفته می شود که جزو اصحاب و یاوران امامان معصوم هستند و تعداد سی نفر از آنها همواره ملازم و همراه امام زمان(ع) می باشند و عده ای از ان ها که گویا اهل شام هستند در زمان ظهور حضرت حجت(ع) با آن حضرت بیعت می کنند.
2. مجمع البحرین: قوم من الصالحین لاتخلوا الدنیا منهم، اذا مات واحد ابدل الله مکانه آخر[5] ابدال قومی از صالحان هستند که دنیا از آن ها خالی نمی شود زمانی که یکی از آن ها بمیرد خداوند دیگری را جانشین او می کند.
پس به موارد گفته شده قبلی این ویژگی ها را هم باید اضافه کرد که ابدال مداومت در دعا برای مردم دارند و توبه و خشوع و رکوع و سجده و طهارت از ویژگی های دائمی آنان است.
عن خالد بن الهیثم قال: قلت لابی الحسن الرضا(ع) ان الناس یزعمون ان فی الارض ابدالاً فمن هولاء الابدال قال صدقوا الابدال الاوصیاء جعلهم الله عزوجل فی الارض بدل الانبیاء اذا رفع الانبیاء و ختمهم محمد (ص) [10] خالد ابن هیثم گوید: به امام رضا(ع) عرض کردم مردم فکر می کنند زمین دارای ابدالی است.
[28] علی (ع) فرمودند: زمانیکه حضرت مهدی(ع) قیام کنند خداوند اهل مشرق و اهل مغرب را برای او جمع می کند پس جمع می شوند مانند ابرهای پائیزی و اما رفقاء ،از اهل کوفه هستند و اما ابدال، از اهل شام می باشد.