Abstract:
توجه بسیاری ازکشورهای پیشرفته وتوسعه یافته حاکی از آن است که نخبگان کشور بویژه نخبگان سیاسی حاکم با ایفای نقش اساسی خود درفرآیند تصمیم گیری امور و اداره کشور ونقش الگویی، تاثیر مهمی در فرآیند توسعه ایفا می کنند.توسعه یافتگی از پیامدهای ثبات در جامعه است که این امر خود متاثر از فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی تصمیم گیرنده است، در این بین عواملی در تعیین این نوع فرهنگ سیاسی تأثیرگذار است که مهمترین آن سرمایه اجتماعی برون گروهی است. این پژوهش با روش کمی و به صورت پیمایشی به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی برون گروهی و فرهنگ سیاسی نخبگان سیاسی استان خوزستان پرداخت، روش نمونه گیری به صورت روش نمونه گیری در دسترس (داوطلبانه) بوده و 214 نفر از نخبگان سیاسی استان خوزستان بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای سنجش متغیرها-فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی برون گروهی- از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی برون گروهی در حد متوسط بوده (61/78) است و میانگین فرهنگ سیاسی رو به متوسط (19/64) بود. نتایج همچنین نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی (اعتماد، انسجام و مشارکت برون گروهی) با فرهنگ سیاسی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. (r=./514). به طور کلی می توان گفت که سرمایه اجتماعی برون گروهی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در فرهنگ سیاسی جامعه شود.
The attention of many developed and developed countries indicates that the country's elites, especially the ruling political elites, play an important role in the development process by playing a key role in the decision-making process and administration of the country and role model.Development is one of the consequences of stability in society, which is itself influenced by the political culture of decision-making political elites. Among these factors are influential in determining this type of political culture, the most important of which is extra-group social capital. This study investigated the relationship between extra-group social capital and the political culture of political elites in Khuzestan province using a quantitative and survey method. The sampling method was available (voluntary) and 214 political elites in Khuzestan province based on Morgan table was selected as a sample, a researcher-made questionnaire was used to measure the variables - political culture and extra-group social capital. The results showed that the amount of extra-group social capital was moderate (78.61) and the average political culture was moderate (64.19). The results also showed that there is a positive and significant relationship between the dimensions of social capital (trust, cohesion and extra-group participation) with political culture. (r =. / 514). In general, it can be said that extra-group social capital can cause changes in the political culture of society.
Machine summary:
این درحالی است که به نظر میرسد، عوامل دیگری نیـز بـر ایـن جریـان تأثیرگذار بوده اند که ازجملۀ آن ها میتوان به زمینه فرهنگی و فرهنگ سیاسـی جامعـه و ارتبـاط سرمایۀ اجتماعی اشاره کرد که امروز بیش ازپیش توجه کنشـگران سیاسـی و نظریـه پردازان را بـه خود جلب کرده اسـت ؛ ازایـن رو، ایـن عوامـل ، ضـرورت توجـه بـه مقولـۀ سـرمایۀ اجتمـاعی برون گروهی و نقش آن در فرهنگ سیاسی را دوچندان کرده است .
محمدی فر و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان «بررسی رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و فرهنگ سیاسی دانشجویان ؛ مطالعه موردی دانشگاه اصفهان » به این نتیجه رسیده اند کـه بـین فرهنگ سیاسی محدود، مشـارکتی ، و ثانویـه بـا متغیـر انسـجام اجتمـاعی و فرهنـگ سیاسـی محدود، ثانویه و مشارکتی و متغیر امنیت اجتماعی ، رابطۀ معناداری وجود دارد.
در این چارچوب ، نقش نخبگان سیاسی بسیار مهم است ؛ زیرا آن ها فرصت و توانـایی بیشـتری برای شکل دادن به ساختار و عملکرد نهادهای کلیدی سیاسی دارند و بـر نـوع حکومـت تـأثیر میگذارند (البته برخلاف آنچـه وجـود دارد)؛ نتـایج ایـن پـژوهش نشـان میدهـد کـه هنگـام اندیشیدن دربارٔە الگوهای نوین فرهنگ سیاسی علاقه مند به مطالعۀ دموکراتیـک در کشـورهای توسعه یافته ، باید توجه ویژه ای به نگرش نخبگان داشته باشیم .
Arneil, Barbara (2006), Diverse Communities, The Problem with Social Capital, Cambridge University Press.