Abstract:
هدف: هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های اثرگذار بر رفتار اشتراکگذاری دانش در محیط ابری توسط اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور می باشد.روش شناسی: این پژوهش ، آمیخته اکتشافی است در این پژوهش اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی (بالغ بر 28000 نفر)، در کل کشور مورد بررسی قرار گرفت و برای تعیین حجم نمونه (397 نفر) از روش نمونه گیری چند مرحله ای و فرمول حجم نمونه کوکران استفاده شده است و از مصاحبه ساختارمند، و پرسشنامه الکترونیک به عنوان ابزار پژوهش در دو مرحله کیفی و کمی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از رویکرد معادلات ساختاری (مدل حداقل مربعات جزئی) به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده گردید یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که شش مؤلفة موثر به ترتیب اولویت شناسایی گردیدند که شامل پدیده اصلی به عنوان مؤلفه محوری ب، مؤلفه شرایط علی ، مؤلفه راهبردها ، مؤلفه شرایط زمینه ای شامل فرهنگ سازمانی و زیرساختهای فناوری، مؤلفه شرایط مداخله گر ، مؤلفه پیامد می باشند. نتیجه گیری: به کارگیری این سیستم به بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی و افزایش مزیت رقابتی منجر خواهد شد
Purpose: Identification of effective components in cloud-based knowledge-sharing behavior among the faculty members of Islamic Azad University (IAU). Method: This research is a mixed-method approachin , and . For the purpose of the research, the faculty members of Islamic Azad University (IAU) all over the country amounted to 2800 were studied and the multistage sampling method and Cochran Formula were used for determining the sample size including 397 faculty members. In this research, structured interviews and electronic questionnaires were used as a research tool in two qualitative and qualitative stages. In order to realize the objectives of the research, interviews with elite members having mastery of the matter in hand were maintained until reaching a theoretical adequacy.. Also, the research employed structural equations (Partial Least Square Model) in order to analyze the research data, using smartPLS software. Finding: The research findings indicated that there were six effective components : 1. Principal Component; , 2. Causal Conditions; i, 3. Strategies; i, 4. Background Conditions; 5. Intervening Conditions 6. Consequences. . Conclusion:. The implementation of such systems will result in an improved performance of the faculty members and an increased competitive advantage.
Machine summary:
مديريت هدفمند دانش در سازمان ها به يادگيري سريع تر فردي و سازماني و در نهايت ، به بهبود عملکرد فرد و سازمان منجر مي شود؛ هم چنين با حجم گسترده اطلاعات و نياز کاربران به اطلاعات جديد، روزآمدسازي و اشتراک دانش در ميان اعضاي هيأت علمي به وضوح احساس ميشود (٢٠٠٢ ,kim &Bock ) ؛ به طوري که اعضاي هيأت علمي نياز دارند براي ارائه بهتر خدمات و برآورده ساختن مطلوب نيازهايشان ، سريعا با تغييرات صورت گرفته هماهنگ شوندکه از اين منظر، اشتراک دانش يکي از مهم ترين روش هايي است که اعضاي هيأت علمي باآگاهي از مزاياي آن ، ضمن کسب و بهره وري از دانش و تجربيات ديگران ميتوانند در کم ترين زمان پاسخگوي نيازهايشان در عرصه هاي آموزشي و پژوهشي باشند (٢٠١٢ ,Nafei).
نتايج تحليل مصاحبه ها و کدگذاريها (براي پاسخ به سؤال اول پژوهش (در شناسايي عوامل اثرگذار) نشان داد که عوامل مديريتي و عوامل سازماني در کنار بلوغ سازماني و فرهنگ سازماني، با شرط وجود زيرساخت فن آوري اطلاعات و ارتباطات و به کمک تقويت مهارت هاي نيروي انساني و بالاخره توجه به امنيت شغلي و جو سازماني با اعتماد، موجب بهره وري و درگيري مناسب شغلي شده و اشتراک دانش را در محيط ابري تقويت ميکنندکه در بخش بعد، اين عوامل در قالب کمي و آزمون هاي آماري بررسي شده است تا به سؤال دوم پژوهش (بررسي روابط معنادار عوامل و متغيرهاي به دست آمده ) پاسخ داده شود.