Abstract:
یکی از روشهای موثر در تدریس، روش تدریس به شیوۀ معکوس یا روش یادگیری معکوس(وارونه) است که این شیوه با در نظر داشتن محتوای آموزشی و امکانات آموزشگاه، درصدد متنوعسازی کلاس درس و مشارکت بیشتر دانشآموزان و فراگیران در فرآیند تدریس است. بر این اساس، سوال اصلی این پژوهش آن است که ابزارهای مهم برای شیوۀ یادگیری معکوس در آموزش درس تاریخ چیست؟ نویسندگان به روش توصیفی-تحلیلی، روشگردآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای و با استفاده از تجربیات خدمت در کلاسهای درس آموزشوپرورش، درصدد پاسخگویی به سوال و ابهام فوق میباشند. این پژوهش ضمن مفهوم سازی از روش تدریس معکوس، به بیان مشخصات بارز این روش میپردازد و میتوان در تدریس معکوس درس تاریخ( دورۀ دوم متوسطه) از آنها استفاده کرد. خروجی این نوشتار نشاندهندۀ آن است که در آموزش تاریخ، میتوان از روش یادگیری معکوس به خوبی استفاده نمود و از آن در بیان حوادث، رویدادهای سیاسی- اجتماعی سلسلههای تاریخی استفاده کرد. حجم انبوه تولیدات مستند، نقشههای تاریخی و همچنین استفاده از روشهای تدریس چون گروهبندی کلاسی و بارش مغزی نیز در فرآیند تدریس به شیوه یادگیری معکوس در درسهای تاریخ و علوم اجتماعی کاربرد مؤثری دارند و میبایست، مدرسان این کتابهای درسی به تلفیقی از روشهای تدریس مسلط باشند.
One of the effective methods in teaching is the method of teaching in reverse or the method of reverse learning. This method, taking into account the educational content and facilities of the school, It seeks to diversify the classroom and increase the participation of students and learners in the teaching process. Accordingly, the main question of this research is what are the important tools for reverse learning in history teaching? The authors try to answer the above question by descriptive-analytical method, method of collecting information in a library way and using educational experiences. This research, while conceptualizing the reverse teaching method, has expressed the salient features of this method And they can be used in important branches of reverse history teaching. The output of this article indicates. The output of this article shows that in teaching secondary history, the reverse learning method
can be used well. And used it to describe the events, political and social events of historical dynasties. Massive volume of documentary productions, history maps as well as the use of teaching methods such as Class grouping and brainstorming are also in the process of teaching in reverse learning They are and should be used effectively in history and social science courses Instructors of these textbooks are fluent in a combination of teaching methods.:
Machine summary:
آموزش تاريخ به شيوه يادگيري معکوس در دورة متوسطه دوم سجاد رحماني فلاح ١ محمد جمالو 2 چکيده يکي از روش هاي موثر در تدريس ، روش تدريس به شيوة معکوس يا روش يادگيري معکوس (وارونه ) است که اين شيوه با در نظر داشتن محتواي آموزشي و امکانات آموزشگاه ، درصدد متنوع سازي کلاس درس و مشارکت بيشتر دانش آموزان و فراگيران در فرآيند تدريس است .
حجم انبوه توليدات مستند، نقشه هاي تاريخي و همچنين استفاده از روش هاي تدريس چون گروه بندي کلاسي و بارش مغزي نيز در فرآيند تدريس به شيوه يادگيري معکوس در درس هاي تاريخ و علوم اجتماعي کاربرد مؤثري دارند و مي بايست ، مدرسان اين کتاب هاي درسي به تلفيقي از روش هاي تدريس مسلط باشند.
معلم به عنوان راهنما در اين روش ميبايست فعاليت ها و مطالب را براساس توانايي دانش آموزان در اختيار آنان قرار ميدهد و دانش آموزان در فرآيند تدريس و يادگيري نقش فعالي دارند.
در تدريس تاريخ به شيوة معکوس بحث گروهي يکي از مهم ترين ابزارهاي معلم ميباشد به نحوي که مسائل و محورهاي بحث با تأکيد بر موضوع و بحث تاريخي توسط دبير در اختيار دانش آموزان قرار ميگيرد و در گروه هاي درسي، دانش آموزان با در نظر داشتن ارتباط موضوعي مسائل با موضوع اصلي، نتيجه را در قالب گزارش به دبير ارائه ميکنند.
در روش سنتي به دانش آموزان فرصت استفاده از مناسب ترين ابزارهاي تکنولوژي براي توسعۀ يادگيري در خارج از کلاس درس داده نميشود، اما در روش يادگيري معکوس ، معلم به اين مهم توجه ويژه دارد و از تکنولوژي به عنوان يک ابزار کمک آموزشي استفاده ميکند.