Abstract:
زمینه و هدف: تخریبگرایی در فضاهای عمومی از پدیدههای نامطلوب اجتماعی در اغلب شهرهای کشور است که آسیبهای جدی را در پی دارد. ضرورت انجام این پژوهش، شناخت ریشههای بروز این پدیده توسط نوجوانان است. هدف اصلی پژوهش شناخت ریشههای تخریبگرایی در بین نوجوانان سنین 12 تا 18 سال است.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی است و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، نوجوانان سنین 12 تا 18سال شهر زنجان (حدود 39727 نفر) در سال 1395، هستند. با استفاده از روش کوکران تعداد 400 نوجوان به عنوان حجم نمونه، برای تکمیل پرسشنامه به روش تصادفی ساده، انتخاب شدهاند. وآزمونهای پیرسون، تی مستقل و تحلیل مسیر، برای تجزیه و تحلیل دادهها، استفاده شدهاند.
یافتهها: یافتهها نشان میدهند که بین متغیرهای زمینهای، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، پایگاه فرهنگی، هیجانات روحی- روانی، جامعهپذیری و عوامل محیطی با تخریبگرایی در بین نوجوانان، رابطۀ معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: در نتیجه، انجام اقدامات در حوزة برنامهریزی اجتماعی، فضایی، خانواده و آموزش و پرورش، میتواند از میزان آسیبهای تخریبگرایی بکاهد.
Background and Aim: Destruction in public spaces is one of the most undesirable social phenomena in most cities of the country, which causes serious damage. The necessity of this research is to identify the root causes of this phenomenon by adolescents. The main objective of the research is to identify the roots of destructiveness among adolescents aged between 12 and 18 years old. Methodology: This research is descriptive and analytical. A questionnaire was used to collect data. The statistical population of the research is adolescents aged 12 to 18 years old in Zanjan (about 39727 people) in 2016. Using Cochran method, 400 adolescents were selected as sample size to complete the questionnaire via simple random sampling method. Pearson tests, independent T and path analysis have been used to analyze the data. Results: Findings show that there is a significant relationship between the environmental variables, socioeconomic status, cultural base, psychological excitements, socialization and environmental factors with destructive behavior among adolescents. Conclusion: Consequently, taking measures in the area of social, spatial, family planning and education can reduce the extent of destructive injuries.
Machine summary:
متغيرهاي زمينه اي پايگاه اجتماعي – اقتصادي سن و جنس تضاد طبقاتي، درآمد، تحصيلات و مسکن جامعه پذيري عوامل محيطي و طراحي شهري گرايش به خانواده ، همسالان ، مدرسه و رسانه هاي ضعف در اعمال قانون ، عدم توجه به زيبايي جمعي تخريب گرايي شناسي، رنگ و امکانات معيوب هيجانات روحي - رواني پايگاه فرهنگي اضطراب ، استرس ، شوق افراطي(مانيا)، فقر فرهنگي، گذران اوقات فراغت ، مطالعه و برنامه افسردگي، بيزاري، خشم ، غم و ترس ريزي و وضعيت تحصيلي شکل ١: مدل مفهومي علل و عوامل تخريب گرايي در فضاهاي عمومي شهري روش شناسي پژوهش اين پژوهش يک پژوهش توصيفي- تحليلي از نـوع مطالعـات پيمايشـي اسـت کـه بـه صورت مقطعي اجرا شده است .
جدول ١: شاخص ها و متغيرهاي مورد استفاده در پژوهش مؤلفه ها متغيرها و شاخص ها محقق تأييدکننده زمينه اي سن و جنسيت رابرت کي مرتون خانواده ، همسالان ، مدرسه و رسانه هاي ويليام گود، مرتون و ساترلند، جامعه پذيري جمعي هيرشي پايگاه فقر فرهنگي، مطالعه ، اوقات فراغت ، کوئن (١٣٧٩)، کلوارد و فرهنگي وضعيت تحصيلي و برنامه ريزي اوهلين (١٩٦٠)، هوبر(١٩٩١) پايگاه تعامل و معاشرت ، وضعيت پدر و مادر، ساترلند، ميلر(١٩٥٨)، هيرشي، اجتماعي - درآمد خانواده ، شغل ، مسکن و تحصيلات کلارک اقتصادي هيجانات اضطراب ، استرس ، شوق افراطي(مانيا)، فرويد، جيمز- لانگ و کانن روحي - رواني افسردگي، بيزاري، خشم ، غم و ترس – بارد ٩٢ عوامل ضعف در اعمال قانون ، عدم توجه به ماير(٢٠٠٢)، موزر، محيطي و زيبايي شناسي، رنگ و امکانات و وسايل پورجعفر(١٣٨٧) طراحي شهري معيوب آزادارمکي، ١٣٨٩؛ مطلـق و نـدري، ١٣٩٢؛ صـديق سروسـتاني، ١٣٩٣ ؛ رازقـي اصـل ، ١٣٩٣؛ محسني تبريزي، ١٣٨٩؛ گنجي، ١٣٨٦؛ ميرفردي، ١٣٩١ 93 يافته هاي پژوهش الف ) يافته هاي توصيفي از تعداد کل پاسخ دهندگان به پرسشنامه ٢١ درصد در سنين ١٢ تا ١٤ سال قرار دارنـد، ٤٤ درصد در سنين ١٤ تا ١٦ سال هستند.