Abstract:
چکیدهبا ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد سریع آن در جامعه، ضرورت آموزش آن بخصوص در سازمانهای دولتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش ارائه شده فناوری در آموزش مدیریت منابع انسانی بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجراشد. جامعه آماری شرکت فولاد پایا به تعداد 120 نفر با فرمول کوکران جهت نمونه آماری انتخاب گردید ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آموزش فناوری اطلاعات برنان و هالیستر و آموزش مدیریت منابع انسانی میباشد که روایی آن از طریق 30 نفر از صاحب نظران بررسی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرنباخ محاسبه و ضریب پایایی 72/0بدست آمد. در تجزیه و تحلیل دادهها به منظور بررسی نقش آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان دادکه، فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی در ابعاد و مولفههای، جذب و به کارگیری، آموزش و یادگیری، انگیزش، حفظ و نگهداری منابع انسانی در سازمانهای آموزشی موثر است. کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش، مدیریت منابع انسانی، معادلات ساختاری
With the advent of information and communication technology and its rapid growth in society, the need for education, especially in government organizations, is of particular importance. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of technology training in human resource management training, which was descriptive survey. The statistical population of the steel company was selected by 120 people with Cochran formula for statistical sample. The data collection tool was Brennan and Holster Information Technology Training Questionnaire and Human Resource Management Training, which is validated through 30 experts and its reliability Using Cronbach's alpha, calculated and reliability coefficient was 0.72. In analyzing data to investigate the role of information technology education and communication in human resource management in educational organizations, structural equations were used. The results showed that information and communication technology in human resource management in educational organizations in dimensions and components, adsorption, training and learning, motivation, maintenance and maintenance of human resources in educational organizations are effective.
Machine summary:
رشادت جو )١٣٩٥(، تأثير پذيرش فناوري اطلعات بر توسعه حرفه اي کارکنان با استفاده از مدل پذيرش فناوري در شرکت کاني کاوان را ضريب همبستگي پيرسون و برازش مدل رگرسيوني مورد بررسي قرار داد که يافتههاي اين پژوهش در بخش آزمون فرضيه ها نشان داد که بين پذيرش فناوري اطلعات و بهبود عملکرد کيفيت ، دانش و آگاهي ، توانمندسازي کارکنان، رضايت شغلي ، مسئوليت تصميم گيري ، فرصتهاي شغلي ، خود کنترلي ، ارتباطات حضوري ، صرفه جويي در زمان و استقلل کاري رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
٢. در فرضيه شماره دوم پژوهش ادعا شده بود که سي نرم افزار بر آموزش مديريت منابع انساني تاثيرگذار ميباشد کله تجزيله تحليل آماري بين اين دو نشان مي دهد با توجه به جدول)١٠(؛ عدد معني داري )٢/٩٢١( مسلير ملابين دو متغيلر بزرگتلر از ١.
٣. در فرضيه شماره سوم پژوهش ادعا شده بود که شبکه بر آموزش مديريت منابع انساني تاثيرگذار ميباشد که تجزيله تحليلل آماري بين اين دو نشان مي دهد با توجه به جدول)١٠(؛ عدد معني داري )٢/٢٢٨( مسير مابين دو متغير بزرگتر از ١.
٤. در فرضيه شماره چهارم پژوهش ادعا شده بود که امنيت بر آموزش مديريت منابع انساني تاثيرگذار ميباشد که تجزيه تحليل آماري بين اين دو نشان مي دهد با توجه به جدول)١٠(؛ عدد معني داري )٢/٣٣٣( مسير مابين دو متغير بزرگتر از ١.
٥. در فرضيه شماره پنجم پژوهش ادعا شده بود که امنيت بر آموزش مديريت منابع انساني تاثيرگذار ميباشد که تجزيه تحليلل آماري بين اين دو نشان مي دهد با توجه به جدول)١٠(؛ عدد معني داري )٢/٣٩٠( مسير مابين دو متغير بزرگتر از ١.