Abstract:
زمینه و هدف: نهادینهسازی ادب و اخلاقیات در سطح سازمان نیروی انتظامی به عنوان راهی برای ارتقای مشارکت مردمی و موفقیت پلیس و ایجاد خلاقیت و پویایی در سطح سازمان میباشد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین اخلاق و ادب کارکنان با تکریم ارباب رجوع در نیروی انتظامی شهرستان ساری میاشد.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان نیروی انتظامی شهرستان ساری میباشند و از بین این افراد 260 نفر را بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آماری استنباطی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان داده است که بین مؤلفههای اخلاق و ادب با مؤلفههای تکریم ارباب رجوع ارتباطات معناداری وجود دارد (sig= 0/000). همچنین در بین شاخصهای مورد بررسی بین داشتن نظم و برنامهریزی و تکریم ارباب رجوع با 251/0 با سطح 3 درصد بالاترین همبستگی را دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص شده است در بین شاخصهای اخلاق و ادب؛ خوش رفتاری، نظم و برنامهریزی و برخورد محترمانه مرتبط بیشترین تأثیر را بر رضایت ارباب رجوع دارد
Background and objectives: Institutionalizing courtesy and ethics at the police force is a way to promote public participation and police success and to create creativity and dynamism at the organization level. The purpose of this study was to investigate the relationship between ethics and courtesy of staff members with clients honor in Sari police force. Methodology: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of methodology it is considered as a descriptive-survey study. The statistical population of the study consisted of all law enforcement personnel of Sari city and 260 of them were selected as sample. Inferential statistical method was used for data analysis. Findings: The findings showed that there was a significant relationship between ethics and courtesy with the client's honor (sig = 0.000). Also among the studied indices, the highest correlation (0.225 with 3% level) is between the order and planning and clients' honor. Results: According to the results of the research, it has been found that among ethics and courtesy indices; good behavior, order and planning and respectful attitude have the most influence on clients' satisfaction.
Machine summary:
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش مشخص شده است در بين شاخص هاي اخلاق و ادب؛ خوش رفتاري، نظم و برنامه ريزي و برخورد محترمانه مرتبط بيشترين تأثير را بر رضايت ارباب رجوع دارد.
همچنين توجه به نقشي که نيروي انتظامي در خدمت به مردم دارد و انتظارات و توقعاتي که مردم از آن نيرو با توجه به نوع مأموريتش دارند خود عاملي براي افزايش کارآمدي و افزايش انگيزه کارکنان براي تکريم ارباب رجوع ميشود و همچنين سبب ميگردد پليس با برنامه ريزي دقيق و منسجم موارد و زمينه هاي مختلف را براي محقق شدن اين هدف مدنظر قرار دهد (شهرکي مقدم و ملکي، ١٣٩٥: ٧٩).
قاجاري و همکاران (١٣٩٨) در پژوهشي تحت عنوان «تأثير ارزشهاي اخلاقي در رابطه با تکريم ارباب رجوع در سازمان ناجا (مطالعه موردي فرماندهي انتظامي شهرستان درگز)» به اين نتيجه دست يافتند که اعمال صحيح مديريت ارزشهاي اخلاقي در سازمان و توجه به وقت ، هزينه و انرژي مردم به طور مثبتي بر عدالت و رفتار منصفانه و حس نوع دوستي کارکنان سازمان تأثير ميگذارد.
1-Neupan & Sokhai 2- Sargeant Schaap ـ٣ مدل مفهومي پژوهش اخلاق و ادب پليس تکريم ارباب رجوع خوش رفتاري دلبستگي و علاقه به کار برخورد محترمانه پشتکار و جديت در کار رعايت عدل و انصاف روابط سالم و انساني در محل کار برخورداري از توانمندي و تفحص مشارکت در کار داشتن نظم و برنامه ريزي شکل ١- مدل مفهومي پژوهش روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردي و از نظر روش، توصيفي ـ تحليلي است .