Abstract:
هدف: پژوهش حاضر در تلاش است با استفاده از روش کیفی زمینه بنیان چندوجهی، الگوی جامع، شکاف بین انتظارات حسابرسان و استفادهکنندگان گزارشهای مالی را تبیین نماید. روش: جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاهی، شرکای موسسات حسابرسی وگروهی از استفاده کنندگان گزارشهای مالی میباشدکه با استفاده از روش زمینه بنیان چند وجهی و نمونهگیری ترکیبی هدفمند، 42 مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته انجام گردید. بهمنظور اعتبار سنجی مدل از رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری و برای برازش مدل از نرمافزار PLS استفادهشده است. یافتهها: عوامل علی موثر بر ایجاد شکاف انتظارات شامل شکاف فردی و دانشی، انتظارات غیرمنطقی، پیچیدگی محیط کسبوکار میباشد و عوامل زمینهای شامل عملکرد نامطلوب حسابرسان، استانداردهای ناکارآمد، نبود نظارت کافی بر عملکرد حسابرسان و شکاف قانونی ناشی از واگرایی در تفسیر قوانین و مقررات میباشد. نتیجهگیری: اقتصاد دولتی و غیررقابتی وعوامل مدیریتی و سیاسی به ترتیب با ضریب 658/0 و 601/0 بیشترین تاثیر و طیف گسترده استفادهکنندگان و شکاف دانشی بین گروههای مختلف ذینفعان به ترتیب با ضریب 270/0 و 394/0 کمترین تاثیر را در ایجاد شکاف بین انتظارات حسابرسان و استفادهکنندگان گزارشهای مالی دارند.
Objective:The present study seeks to explain a comprehensive model of factors affecting the expectation gap between auditors and users of financial statements by using the qualitative method of multidimensional grounded theory.Methods:The statistical population of the study consists of university faculties, partners of auditing firms and Users of Financial Statements, of which 42 in-depth and semi-structured interviews and Multidimensional Grounded Theory were conducted in this regard using mixed purposive sampling.The structural equation modeling was used to measure the model validity and PLS software was used to fit the model.Results:The factors affecting the expectation gap are individual and knowledge gap, irrational expectations, and complexity of the business environment, while the grounded factors include auditors' adverse performance, inefficient standards, lack of adequate monitoring on auditors' performance, and the legal gap resulting from divergence in the interpretation of laws and regulations. Conclusion:The government and non-competitive economics and managerial and political factors had the highest impact on the expectation gap between auditors and users of financial statements with a coefficient of 0.658 and 0.601, respectively, and a wide range of users and knowledge gap between different stakeholder groups had the least impact on the expectation gap between auditors and users of financial statements with a coefficient of 0.270 and 0.394, respectively.