Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه تفکر خلاق، تفکر انتقادی و حل مسئله ی اجتماعی در بین نوجوانان تیزهوش و عادی در سال تحصیلی 98- 1397 بود. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای است. جامعة آماری شامل کلیه دانش آموزان تیزهوش و عادی مشغول به تحصیل در پایه متوسطة دوم (دهم و پایه یازدهم) در مدارس پسرانه شهر کرمانشاه (بدون بزرگسالان و استثنایی) بودند که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای دانشآموزان متوسطة دوم در مدارس تیزهوشان و عادی پسرانه شهر کرمانشاه با هم مقایسه شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای خلاقیت عابدی، (1363،CT)، تفکر انتقادی کالیفرنیا فاسیونی و فاسیونی (1992،CCTDI) و حل مسئلهی اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002،SPSI-R) است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و از آمار استنباطی که از آزمون تحلیل واریانس استفاده شدهاست. یافته های پژوهش حاکی از این بود که بین دانشآموزان تیزهوش و عادی از لحاظ تفکرخلاق و گرایش به تفکر انتقادی تفاوت معناداری وجود ندارد (41/1=F، 05/0< 230/0=p؛ 98/0=F، 05/0< 451/0=p) اما حل مسئله اجتماعی، در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی دارای تفاوت معناداری میباشد (89/0=F، 05/0> 012/0=p). با توجه نقش مهم تفکر خلاق، تفکر انتقادی و حل مسئله ی اجتماعی در بین نوجوانان و اهمیت آن در پیشرفت تحصیلی آن ها، از این رو به مسئولین آموزش و پرورش توصیه می شود گام های موثری در جهت حفظ و ارتقاء تفکر خلاق، تفکر انتقادی و حل مسئله ی اجتماعی دانش آموزان بردارند.
Machine summary:
مقایسه تفکر خلاق، تفکر انتقادی و حل مسئلهی اجتماعی در بین نوجوانان تیز هوش وعادی (تاریخ دریافت 15/07/1400، تاریخ تصویب 18/12/1400) دکتر کیوان کاکابرایی دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه خدیجه صاحب کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، گروه مشاوره، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر مقايسه تفكر خلاق، تفكر انتقادي و حل مسئله ي اجتماعي در بين نوجوانان تيزهوش و عادي در سال تحصيلي 98- 1397 بود.
از آنجایی که نوجوانان تیزهوش مستعدترین دانشآموزان برای رشد پیداکردن در خلاقیت و تواناییهای اجتماعی هستند و پژوهش حاضر تلاش میکند که نشان دهد سیستم آموزشی و دیگر نهادهای ما چقدر در تقویت تفکر خلاق، تفکر انتقادی و حل مسئله اجتماعی دانشآموزان تیزهوش موفق بوده است، از سوي ديگر در جامعه امروزي دانش آموزان نمي توانند با دروس و فعاليت هاي آموزشي كه در دوره هاي آموزش عمومي كسب مي كنند به طور كامل به اهداف رشد اخلاقي، معنوي، فرهنگي، رواني، فني و اجتماعي لازم برسند.
آمارۀ چندمتغیری اثر پیلایی برای بررسی معناداری تفاوت گرایش به تفكر خلاق، تفکرانتقادی و حل مسئله اجتماعی در بین دانشآموزان عادی و تیز هوش (رجوع شود به تصویر صفحه) مانگونه که مشاهده میشود، مقدار آمارۀ F برای مؤلفههای تفکر خلاق در سطح 05/0 از نظر آماری معنادار نمیباشد (05/0 < P).
The effect of teaching with the mathematics activity based on purdue model on critical thinking skills and mathematics problem solving attitudes of gifted and non-gifted students.