Abstract:
مسئولیت اجتماعی از موضوعاتی است که در طول سه دهه گذشته سازمانی توجه بسیاری را در میان محققان و تحلیل گران کسب و کارها به خود جلب کرده است. درواقع مسیولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمانها باید در جهت حفظ و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد. از اینرو مسیولیت اجتماعی به عنوان یک فاکتور کلیدی در موفقیت و تداوم فعالیت بنگاهها فرض میگردد. از طرف دیگر مسیولیت اجتماعی مهارتی است که باعث بروز رفتارهایی میشوند که مورد ارزش گذاری قرار میگیرند. این مهارتها میتوانند در روابط با دیگران نتایج مثبت و موفقیت آمیزی بوجود آورند و منجر به احساس رضایت فردی و گروهی شوند. این تحقیق سیر تاریخی و تحلیل مدل و روابط مسیولیت اجتماعی را بررسی میکند.
Machine summary:
ابعاد مسئولیت اجتماعی برای درك محتوای استانداردهای گزارشگری و افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها و تفاوتها و مقایسه این استانداردها داسلورد (2008) برای تحلیل تعاریف مسئولیت اجتماعی شرکتها جدول تحلیلی از ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکتها ارائه داد که به شرح زیر میباشد(حساس یگانه و برزگر، 1392): - Boonstoppel - Belal تعریف حوزههای مسئولیت اجتماعی شرکتها (حساس یگانه و برزگر، 1392) ابعاد, تعریف بعد محیطی, محیط طبیعی / محیط زیست بعد اجتماعی, روابط بین واحد کسب و کار و جامعه بعد اقتصادی, جنبههای مالی و اثرات اقتصادی- اجتماعی بعد ذی نفعان, ذی نفعان یا گروههای ذی نفعان بعد داوطلبانه, اعمال/ رفتارهای فراتر از قانون و الزامات محیط کسب و کار در بیشتر پژوهشها در زمینه مباحث اخلاقی، به منظور تعیین سطح مسئولیت اجتماعی شرکتها، ابعاد مختلفی شامل کارکنان، مشتریان، محیط زیست، بهداشت و سلامت، آموزش، توسعه روستایی و نهادهای موجود در جامعه در نظر گرفته شده است(زمان خان 1 ، 2010؛ هوانگ 2 ، 2010؛ ساندو و کاپور 3 ، 2010) که در ادامه به تشریح برخی از ابعاد آن پرداخته میشود: مسئولیت اجتماعی شرکت در ارتباط با مشتریان شامل فعالیتهایی است که یک شرکت انجام میدهد تا رضایت مشتریان را تامین نماید، به طوری که از اصول مربوط به مدیریت کیفیت نیز، میتوان به اصل مشتری مداری و اصل بهبود مستمر اشاره کرد.