Abstract:
نوآوری رایگان فرآیندی مهم و درحال توسعه در بخش خانگی اقتصادهای ملی است و سبب شکوفایی انسانی و رفاه اجتماعی می شود. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند شکل گیری نوآوری رایگان در ایران با تحلیل دلفی فازی و تکنیک دیمتل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه خبرگان حوزه ی نوآوری رایگان است که 12 خبره از دانشگاه های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تهران، امام صادق(ع) انتخاب شدند و در نهایت 12 پرسشنامه دلفی تکمیل و توسط محقق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج حاصل از تکنیک دلفی فازی در پنل خبرگان، 8 مولفه موثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری رایگان شناسایی شدند و در سه گروه اصلی دسته بندی گردید. در ادامه نیز جهت بررسی چگونگی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری زیرمولفه ها، این عوامل بواسطه تکنیک دیمتل مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان می دهد از میان عوامل سه گانه موثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری رایگان، عامل محیطی بیشترین تاثیر را دارد و عوامل فردی و زمینه ای در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین از بین 8 زیرمولفه، عامل فرهنگ درک و حمایت از نوآوری بیشترین تاثیرگذاری را در بین سایر عوامل داراست.
Free innovation is an important and evolving process in the domestic sector of national economies, leading to human prosperity and social welfare. The main purpose of this study is to identify the factors affecting the process of forming free innovation in Iran with fuzzy Delphi analysis and Dematel technique. The statistical population of the study is all experts in the field of free innovation that 12 experts from Shahid Beheshti, Allameh Tabatabai, Tehran, Imam Sadegh (AS) universities were selected and finally 12 Delphi questionnaires were completed and analyzed by the researcher. it placed. According to the results of fuzzy Delphi technique in the panel of experts, 8 components affecting the formation of free innovation process were identified and classified into three main groups. Then, in order to investigate the effect and effectiveness of the subcomponents, these factors were measured by the dimethyl technique. The results show that among the three factors affecting the formation of the free innovation process, the environmental factor has the most impact and individual and contextual factors are in the next ranks. Also, among the 8 sub-components, the factor of culture of understanding and supporting innovation has the most impact among other factors