Abstract:
آنچه شاهنامه فردوسی را با فرهنگ مردم و نگارگری پیوند داده، داستان هایی با مضامین پهلوانی و اسطوره ای است که باعث شده نگارگران طی سالیان طولانی در صدد به تصویر کشیدن آن درآیند. از جمله داستان هایی که نگارگران بدان توجه کرده اند، "نبرد اسفندیار با اژدها" است، که خان سوم از هفت خان اسفندیار می باشد. اژدها یکی از عناصری است که در تمامی فرهنگ ها بدان توجه شده و معانی متعددی را شامل می شود. این موضوع در میان نگارگری دو مکتب شاخص شیراز و تبریز حایز اهمیت است و نگاره های این دوران نسبت به نگاره های پیش از خود، از ساختاری متمایز برخوردار هستند. مساله اصلی این جستار مقایسه تطبیقی ارتباط بصری و ساختارشناسانه بین اسفندیار و اژدها در نگاره های مکاتب شیراز و تبریز دوم می باشد. پژوهش حاضر در راستای پاسخ گویی به این سوال که نگارگران از چه خصوصیات بصری در جهت به تصویر کشیدن اژدها استفاده کرده اند؟ و نگاره های منتخب از چه وجوه اشتراک و افتراق تصویری برخوردار هستند؟ سازماندهی شده است. این پژوهش از منظر روش، توصیفی و داده های آن نیز به شیوه ی کتابخانه ای جمع آوری شد. تفحص های صورت گرفته از نگاره های منتخب دو مکتب نشان می دهد: نگارگران از ویژگی های بصری همچون اندازه، تزیینات، فرم، ترکیب بندی، رنگ، خطوط، بافت و... بهره برده اند. از منظر تفاوت و تشابه بین نگاره ها باید اذعان داشت که در خصوصیات تصویری، تفاوت نگاره های دو مکتب از موارد مشابه بیشتر برخوردار بوده از جمله در تزیینات، جثه اژدها و نوع ترکیب بندی، خطوط، فرم، رنگ و خشکسالی صحنه می باشد. نگاره های شیراز دارای ساختاری تک وجهی بوده و هنرمند در بهره گیری از این عناصر در مقایسه با نگارگران تبریز دوم آن چنان موفق نبوده اند که ویژگی های تصویری متنوع تری به کار بگیرند.
What connects Ferdowsi's Shahnameh with people's culture and painting are stories with heroic and mythical themes that have made painters try to depict it for many years. One of the themes in Shahnameh is the battle of famous heroes with legendary animals. Including Simorgh and Dragon. Among the evil animals, which are a symbol of demonic and evil forces, the dragon has a special place and in Iranian mythology, it often appears as an embodiment of evil and evil deeds. One of the ways to portray the confrontation of these two opposing forces in Iranian epic literature is in the form of a superhuman war with a dragon. Haft Khan is his battle with the dragon, which is the manifestation of the battle between good and evil in the whole world. The dragon is one of the elements that is considered in all cultures and has many meanings. The battle with the dragon is a symbol of man's battle with the ego. This is the battle between good and evil. Dragons are commonly used in painting to represent demonic forces, and the role of dragons has had a special place in describing evil, darkness, evil, and the power of the soul. Therefore, in both schools, one of the most significant works illustrated by painters is the Shahnameh and the battle of Esfandiar and the dragon is one of the subjects in which it is depicted in various forms. This issue is important among the paintings of the two leading schools of Shiraz and Tabriz, and the paintings of this period have a different structure than the paintings of their predecessors. The main issue of this paper is a comparative comparison of the visual and structuralist relationship between Esfandiar and the dragon in the drawings of Shiraz and Tabriz II schools. The present study, in order to answer the question, what visual features did the painters use to depict the dragon? And what do the selected images have in common with the visual-visual differentiation? Is organized. This research was collected from the perspective of method, descriptive-analytical and its data in a library method. The results show that the drawings of Shiraz school, unlike the drawings of Tabriz II school, have not been as successful as they should be and perhaps in using the functions and visual features to depict the desired theme. Painters in each period in accordance with the conditions of the time and the need for painting have used special visual features and it can be said that the feature used in the works is greatly influenced by Ferdowsi's descriptions in Shahnameh which is the richest source for painters and the image It has provided a clear and concise picture of the dragon, and the painters have been able to find a special artistic language, appropriate to the literary expression of the Shahnameh, and to give the images a value equal to that of literary crafts. Among the features that are commonly seen in all periods and are mentioned in the verses of Shahnameh, we can mention the following: the size of the dragon, fire and incitement, as well as the dragon's claw. Other visual features include the texture of scales such as the body of a snake, the body of a twisted body, the body color of a dragon and large teeth, the position on the screen and the direction of movement, which may not be seen as the same in Ferdowsi literature, but the artist of each He considers these descriptions as an adjective in the dragon he has depicted in various forms. Visual functions also include the type of composition, cutting the frame with the dragon body, twisting clouds, drought, the small presence of spectators, showing the scene in terms of the moment of confrontation, the color space that governs the image and the type of lines that govern it.
Machine summary:
مطالعۀ شش نگارۀ نبرد اسفندیار با اژدها از شاهنامه فردوسی دو مکتب شیراز و تبریز عاطفه گروسی کارشنارس ارشد نقاشی ایرانی، دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا.
com مقاله حاضر مستخرج از پایان نامۀ کارشناسی ارشد عاطفه گروسی تحت عنوان" : مقایسه ساختاری نبرد اسفندیار با اژدها در هشت نسخه شاهنامه از مکاتب شیراز و تبریز دوم " به راهنمایی دکتر مینا صدری از دانشگاه تهران پردیس هنرهای زیبا است مقدمه در میان شاهکارهای ادب پارسی، شاهنامۀ حکیم ابوالقاسم فردوسی، شهرت جهانی دارد و دارای اهمیت خاصی است.
بدین منظور، هشت نگاره از دو مکتب شیراز و تبریز دوم که وجوه چشمگیری از منظر بحث ساختارشناسانه دارند، انتخاب شده و بعد از توصیف داستان با نگارهها، چگونگی بهرهگیری نگارگران از عنصر اژدها، به عنوان موجودی غریب و نمادی از شرّ مطالعه شدهاند و حاصل آن، در نگارهها با توجه به برخی از عناصر تصویری تطبیق دادهشده است.
در انتها نیز تلاش شده است تا به تحقیق و تفحّص پیرامون نگارههای منتخب از دو مکتب شیراز و تبریز دوم و مقایسۀ ساختاری آنها با هم برای فهم بهتر و جامعتر این نبرد افسانهای اشاره شود.
org B) Part of the image / (b) Part of the image of Garshasp battle with the dragon, illustrated leaf from a manuscript of Shahnameh, about 831 AH, Museum of Art of the Islamic World, Brooklyn موی اژدها: از نظر داستانپردازان، این موجود افسانهای دارای گیسو و موی بلند است، در عجایب المخلوقات نیز آمدهاست که: «ثعبان را هزار سال بود و نشانش آن است که موی ناصیه برآورد و پشتش موی برآرد» (Tusi, 1967: 611).