Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین انگیزش درونی با موفقیت در اجرای برنامه درسی از دیدگاه معلمان زن مقطع متوسطه شهر خرم آباد به انجام رسیده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن شهر خرم آباد به تعداد 1698 میباشد که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 313 نفر برآورد گردید. برای سنجش عوامل انگیزش درونی از پرسشنامه دو عاملی هرزبرگ و برای سنجش موفقیت در اجرای برنامه درسی از پرسشنامه محقق ساخته حاوی 20 سوال استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نرم افزار آماری SPSS26 مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه شهر خرم آباد بین انگیزش درونی با موفقیت در اجرای برنامه درسی رابطه وجود دارد. نتایج این پژوهش همچنین حاکی از آن است که بین هر یک از مولفههای انگیزش درونی (شناخت و قدردانی، پیشرفت و توسعه شغلی، ماهیت کار، مسئولیت شغلی، موقعیت شغلی) با موفقیت در اجرای برنامه درسی رابطه وجود دارد.
Machine summary:
com چکيده اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين انگيزش دروني با موفقيت در اجراي برنامه درسي از ديدگاه معلمان زن مقطع متوسطه شهر خرم آباد به انجام رسيده است .
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که از ديدگاه معلمان مقطع متوسطه شهر خرم آباد بين انگيزش دروني با موفقيت در اجراي برنامه درسي رابطه وجود دارد.
نتايج اين پژوهش همچنين حاکي از آن است که بين هر يک از مولفه هاي انگيزش دروني (شناخت و قدرداني، پيشرفت و توسعه شغلي، ماهيت کار، مسئوليت شغلي، موقعيت شغلي) با موفقيت در اجراي برنامه درسي رابطه وجود دارد.
ــ از ديدگاه معلمان زن مقطع متوسطه شهر خرم آباد بين پيشرفت و توسعه شغلي با موفقيت در اجراي برنامه درسي رابطه وجود دارد.
ــ از ديدگاه معلمان زن مقطع متوسطه شهر خرم آباد بين موقعيت شغلي با موفقيت در اجراي برنامه درسي رابطه وجود دارد.
بر اين اساس فرضيات فرعي مرتبط با رابطه بين هر يک از مولفه هاي انگيزش بيروني با ميزان موفقيت معلمان در اجراي برنامه درسي مورد تاييد قرار گرفتند.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف بررسي رابطه بين انگيزش دروني با موفقيت اجراي برنامه درسي از ديدگاه معلمان مقطع متوسطه شهر خرم آباد به انجام رسيده است .
از جانب ديگر آزمون فرضيه هاي فرعي نيز نشان داد که بين هر يک از مولفه هاي انگيزش دروني (شناخت و قدرداني، پيشرفت و توسعه شغلي، ماهيت کار، مسئوليت شغلي، موقعيت شغلي) با موفقيت در اجراي برنامه درسي رابطه وجود دارد.