Abstract:
از آنجا که توجه به تمامی ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی انسان ، یکی از مباحث بنیادین در روانشناسی معاصر به شمار رفته و کیفیت زندگی در همه ابعاد، از شاخص های پراهمیت در ارزیابی سلامت به شمار میرود و با توجه به نقش قناعت و آثار مترتب بر آن در کلیه ابعاد زندگی و رابطه آن با بهبود کیفیت زندگی و نقش آن در سلامت انسان ، پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی و توصیفی و با هدف دسته بندی آثار و پیامدهای قناعت بر اساس ابعاد مختلف انسان و تاثیر آن بر زندگی انجام گرفت .
نتایج این پژوهش نشان میدهد قناعت میتواند به طور مستقیم در همه ابعاد مختلف انسان تاثیرگذار باشد. با کسب قناعت فرد با رضایت از داشته های موجود در زندگی، از لحاظ جسمانی خود را به مخاطره نمیاندازد؛ از بعد روانی به احساس رضایت و آرامش میرسد؛ از بعد اجتماعی دیگر به دنبال ارتباط های ناسالم و افراط و تفریطی نرفته و در پی تحکیم ابعاد اجتماعی سالم و مثمر ثمر در زندگی خواهد بود و از بعد معنوی با تهذیب نفس ، مرکب هوا و هوس را مطیع ، و با خاموش کردن شعله حرص و طمع ، به سعادت اخروی خواهد رسید.
Machine summary:
با کسب قناعت فرد با رضايت از داشته هاي موجود در زندگي، از لحاظ جسماني خود را به مخاطره نمياندازد؛ از بعد رواني به احساس رضايت و آرامش ميرسد؛ از بعد اجتماعي ديگر به دنبال ارتباط هاي ناسالم و افراط و تفريطي نرفته و در پي تحکيم ابعاد اجتماعي سالم و مثمر ثمر در زندگي خواهد بود و از بعد معنوي با تهذيب نفس ، مرکب هوا و هوس را مطيع ، و با خاموش کردن شعله حرص و طمع ، به سعادت اخروي خواهد رسيد.
در جوامع پر زرق و برق کنوني، براي دستيابي به امکانات بيشتر، لزوم کار و تلاش امري بديهي است ، ليکن اگر در راه کسب منافع بيشتر، حرص و طمع بر افکار، احساسات و اعمال انسان حاکم شد، اخلاق و انسانيت زير پا گذاشته ميشود و اين امر در سطح جامعه و خانواده ضررهاي جبران ناپذيري وارد خواهد کرد.
امام علي(عليه السلام ) ميفرمايند: «جمال العيش القناعۀ؛ آرايش زندگي در قناعت است »(تميمي آمدي، ١٣٧٨:ص ٣٣٨) صفت قناعت ، صفتي افزودني است به روح و روان ؛ يعني افراد بايد با کسب اين صفت به زندگي خود جمال و جبروت بخشند و زندگي را زيبا نمايند.
امام علي (عليه السلام ) در حديثي ديگر راه رسيدن به آسايش را قناعت ناميدند و فرمودند: کسي که به اندازه کفايت زندگي، از دنيا بردارد به آسايش دست يابد يا آسوده خاطر ميگردد، در حاليکه دنياپرستي کليد دشواري و مرکب رنج و گرفتاري است (دشتي، ١٣٨٩: ح ٣٧١).