Abstract:
مقدمه: بازار سرمایه و مطالعه چگونگی ورود افراد به این بازار، از آن رو دارای اهمیت است که افزایش سرمایه گذاری در این بازار نقش عمدهای در توسعه اقتصادی دارد. ورود سهامداران خرد به بورس اوراق بهادار یکی از عناصر کلیدی افزایش سرمایهگذاری در بورس به شمار میرود. هدف این پژوهش شناخت چگونگی ورود افراد به بورس اوراق بهادار است. روشتحقیق: پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی و روش تحلیل تماتیک انجام شده است. برای جمع-آوری دادههای این پژوهش از مصاحبه نیمهساختار استفاده شد. جامعهآماری شامل تمامی فعالان بورس اوراق بهادار که در سالهای1397 و 1398 در شهر سبزوار فعالیت در این بازار را آغاز کردهاند میباشد. یافتهها: یافته نشان داد که رفتار اقتصادی افراد را میتوان به واسطه شبکه روابط قوی (دوستان، خانواده و همکاران) توضیح داد. از نظر مصاحبهشوندگان، اعتمادی که در اینگونه روابط وجود دارد در ورود افراد به بورس نقش اصلی را ایفا میکند. در این میان، دورهمیها و روابط دوستانه و کاری اهمیت کمتری دارند و اطلاعاتی که در این شبکه منتقل میشود در صورتی میتوانند عامل رفتار اقتصادی باشند که به وسیله شبکه روابط قوی قابل اعتماد تآیید شوند. علاوهبراین، مشخص گردید اخبار و اطلاع رسانی از تلویزیون و روابط حرفهای و تخصصی کمتر میتوانند توضیح دهندة رفتار اقتصادی افراد باشند. همچنین زمانی که افراد وارد بورس اوراق بهادار میشوند بیشتر شبکة روابط قوی خود را به این بازار دعوت میکنند. نتیجه-گیری: این پژوهش با رویکرد تحلیل شبکه مسئله چگونگی افراد به بورس اوراق بهادار را تحلیل کرده است اما یافتهها نشان داد که در جامعة ایران شبکه روابط قوی نقش مهمتری در رفتار اقتصادی افراد دارد. درست است که شبکه روابط ضعیف اطلاعات تازهتری برای افراد ایجاد میکند اما برای افراد اطلاعات قابل اعتماد مهمتر است. میتوان گفت رفتار اقتصادی افراد حک شده در شبکه روابط قوی به جهت اطلاعات قابل اعتماد بودنش است.
Introduction: The capital market and the study of how people enter this market is important because increasing investment in this market has a major role in economic development. The entry of small shareholders into the stock market is one of the key elements of increasing investment in the stock market. The purpose of this study is to understand how people enter the stock market.Methods: The present study was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. Semi-structured interviews were used to collect data from this study. The statistical population includes all activists of the stock exchange who started their activities in this market in 1397 and 1398 in Sabzevar city.Findings: The findings showed that the economic behavior of individuals can be explained by a strong network of relationships (friends, family and colleagues). According to the interviewees, the trust that exists in such relationships plays a major role in people entering the stock market. In the meantime, friendships and friendships and work relationships are less important, and the information that is transmitted in this network can be the cause of economic behavior if it is confirmed by a strong network of reliable relationships. In addition, it was found that news and information from television and professional relationships could less explain the economic behavior of individuals. Also, when people enter the stock market, most of their strong relationships network is invited to this market.Conclusion: This study has analyzed the issue of how people go to the stock exchange with a network analysis approach, but the findings showed that in Iranian society, a network of strong relationships has a more important role in the economic behavior of individuals. It is true a weak network of relationships creates new information for people, but for people, reliable information is more important.
Machine summary:
نتيجه گيري: هرچند که اين پژوهش با رويکرد تحليل شبکه مسئله چگونگي افراد به بورس اوراق بهادار را تحليل کرده است ، اما يافته ها نشان داد که در جامعۀ ايران شبکه روابط قوي نقش مهم تري در رفتار اقتصادي افراد دارد.
پيشينه تحقيق در اين پژوهش به بررسي کليدواژه هاي مورد نظر (بورس ، سهامداران ، ورود به بوس ، سرمايه گذاري ، سهامداران خرد، بازارهاي مالي و شبکه روابط اجتماعي ) در بانک هاي اطلاعاتي مختلفي پرداختيم که نتايج به اين گونه بود: براي پيدا کردن پيشينه فارسي ، کليدواژه هاي مذکور را در بانک هاي اطلاعاتي مختلفي مانند مگ ايران ، نورمگز، انساني ، علم نت ، جهاد دانشگاهي و ايران داک جستجو شد.
در واقع پيوندهاي ضعيف درون گروهي، روابط با گروه هاي بيروني را شدت ميدهد و موجب افزايش سرمايه - اجتماعي ميشود (الواني و نقوي، ١٣٨١: ٥)، که اين سرمايه اجتماعي ميتوانند راهنمايي براي ورود افراد به بازارهاي مالي مانند بورس اوراق بهادار باشد.
با توجه به گفته هاي ولمن ميتوان اين گونه برداشت کرد که وجود حمايت هاي اطلاعاتي و مشورتي در شبکه روابط ميتواند در تصميم گيراي اقتصادي افراد مانند ورود و فعاليت آن ها در بورس اوراق بهادار موثر باشد چرا که اين شبکه است که اطلاعات و مشورت هايي در رابطه با بورس در اختيار فرد قرار ميدهد.
اگر چگونگي ورود به بورس اوراق بهادار در قالب نظريه بکرت بررسي شود اين نتيجه گرفته ميشد که ارتباط هاي ضعيف به دليل نو بودن اطلاعات شان بسيار بيشتر احتمال ورود به بورس اوراق بهادار را براي افراد فراهم ميکند بر خلاف روابط قوي که به دليل سابقه رابطه بالا معمولا اطلاعات جديدي در زمينه سرمايه گذاري در اختيار فرد قرار نميدهد.