Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی تأثیر جو مسموم سازمانی و حمایت سازمانی ادراکشده بر تسهیم دانش است. ازنظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از منظر روش گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه ۱۶۴۸ نفر از کارکنان مؤسسات آموزشی شهرستان سراب است. با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه ۳۱۳ نفر تعیین و با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. بعد از حذف دادههای پرت، تعداد نمونه به ۲۴۸ نفر رسید. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد جو مسموم سازمانی روستایی، تسهیم دانش دیکسون و پرسشنامهی استاندارد حمایت سازمانی ادراکشده گردآوری شد که برمبنای مدل آلن و همکاران طراحی و اعتباریابی شده بود. تجزیهوتحلیل دادهها با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج گویای برازش مدل مفهومی و تأیید تمامی فرضیهها است; بهنحویکه همه اثرات مستقیم در مدل ارائهشده و همچنین اثر غیرمستقیم جو مسموم سازمانی بر تسهیم دانش از طریق میانجیگری حمایت سازمانی ادراکشده مورد تأیید قرار گرفت. نتایج پژوهش بیان میدارد که حمایت سازمانی ادراکشده میتواند اثر منفی جو مسموم سازمانی را بر تسهیم دانش کارکنان مؤسسات آموزشی کاهش دهد; بنابراین لازم است جو مؤسسات آموزشی فاقد سمیت باشد تا نیت سازمان در ارائه حمایتها بر کارکنان آشکار شود و بدین ترتیب آنها تسهیم دانش را مغایر با منافع خود تلقی نکنند.
The purpose of this study is to identify the effect of toxic organizational climate and perceived organizational support on knowledge sharing. In terms of purpose, it is an applied research and in terms of data collection method is descriptive-correlation. The statistical population of this study is 1648 employees of educational institutions in Sarab city. According to Krejcie and Morgan table, the sample size was 313 people and was selected by stratified sampling method. After deleting the outdated data, the number of samples reached 248 people. Data were collected using standard questionnaires of poisoned rural organizational climate, Dixon knowledge sharing and standard questionnaire of perceived organizational support, which was designed and validated based on the model of Allen et al. Data analysis was performed using Pearson correlation test and structural equation modeling. The results indicate the fit of the conceptual model and the confirmation of all hypotheses; All the direct effects in the proposed model as well as the indirect effect of the toxic organizational climate on knowledge sharing were mediated through the mediation of perceived organizational support. The results indicate that perceived organizational support can reduce the negative effect of toxic organizational climate on knowledge sharing of employees of educational institutions; Therefore, it is necessary for the atmosphere of educational institutions to be non-toxic so that the intention of the organization to provide support to employees is revealed and thus they do not consider knowledge sharing to be against their interests.
Machine summary:
1 Selamat & Zhang 2 Asrar-ul-Haq & Anwar 3 Munir & Beh 4 Hammami & et al 45 عوامل اوليه فرهنگي، ساختاري، انساني و موانع انساني، سازماني و فناورانه ميتواند تسهيم دانش را در سازمان ها تحت تأثير قرار دهند (وظيفه و نصرتي ناهوک، ١٣٩٤).
بر مبناي مباحث مذکور هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي نقش جو مسموم سازمان در تسهيم دانش با ميانجيگري حمايت سازماني ادراکشده در موسسه هاي آموزشي شهرستان سراب است و به دنبال يافتن پاسخ اين سؤال است که آيا تسهيم دانش در مؤ سسات آموز شي ميتواند تو سط متغيرهاي زمينه اي جو سازماني مسموم و حمايت سازماني ادراکشده تبيين شود؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش تسهيم دانش و جو مسموم سازماني تسهيم دانش را مي توان عرضه و تبادل اطلاعات و دانش جهت مساعدت به ديگران براي حل وفصل مسائل ، خلق ايده هاي نوين و يا پياده سازي سياست ها و شيوه هاي نوين تعريف کرد (زيمرمن و همکاران ١، ٢٠١٨).
جو مسموم سازمان از طريق حمايت سازماني ادراک شده بر تسهيم دانش تو سط کارکنان آموزشي و غير آموزشي مؤسسات آموزشي تأثير دارد.
مدل مفهومي پژوهش (محقق ساخته ) روش شناسي پژوهش اين تحقيق در صدد برر سي نقش جو مسموم سازمان در تسهيم دانش با ميانجيگري حمايت سازماني ادراک شده در مؤ سسات آموز شي شهر ستان سراب ا ست .
نسبت اثر غيرمستقيم به اثر کل گوياي اين ا ست که متغير ميانجي حمايت سازماني ادراک شده با تبيين ٠/٤٢ از ٠/٤٤ تأثير جو مسموم سازماني بر تسهيم دانش کارکنان مؤسسات آموزشي، اثر کاهشي بر آن رابطه دارد.
62 جمع بندي و نتيجه گيري تأييد فرضيه هاي اول تا چهارم اين مطالعه در واقع پاسخي مثبت است به سؤال اصلي پژوهش که در پي امکان تبيين تسهيم دانش در مؤسسات آموزشي توسط متغيرهاي زمينه اي جو سازماني مسموم و حمايت سازماني ادراک شده بود.