Abstract:
امروزه تکنولوژی، نقش اساسی در حوزه های گوناگون بازی میکند. یکی از حوزه ها، حوزه آموزش
است . نتایج تحقیقات علمی نشان داده که حواس مختلف در یادگیری نقش یکسانی ندارند. مهمترین دلیل
استفاده از تکنولوزی آموزشی، نیز همین است . تکنولوژی آموزشی از حیث اینکه تئوری و عمل را با هم
ترکیب کرده ، و میتواند چند حس را با هم درگیر و تاثیرگذاری را بیشتر کند و باعث ماندگاری یادگیری
و تنوع بخشی در کلاس درس همچنین درس فیزیک میشود. بطوری که انسان در یکی دو قرن اخیر، با
بهره گیری از روش علمی و ابزارهای دقیق توانسته است در هر یک از شاخه های علم ، به ویژه فیزیک
دنیای روشن و شناخته شده خود را وسعت بخشد. در این مدت با دنیای بی نهایت کوچک ها آشنا شده ، به
درون اتم راه یافته تا انواع نیروهای بنیادی طبیعت را شناخته ، الکترون و ویژگیهای آن را دریافته و طیف
گسترده امواج الکترومغناطیسی را کشف کرده است .
فیزیک که تا اواخر قرن نوزدهم مباحث مکانیک ، گرما، صوت ، نور و الکتریسیته را شامل می شد اکنون
در اوایل قرن بیست و یکم در اشتراک با سایر علوم (مانند شیمی، زیست شناسی و. . .) روز به روز گسترده
تر و ژرفاتر شده و بیش از ٣٠ موضوع و مبحث مهم را در برگرفته است (دانشنامه فیزیک تعداد شاخه های
فیزیک را ٣٣ مورد معرفی کرده است .)
تکنولوژی آموزشی ابزار و روش هایی در اختیار دبیران قرار میدهد، تا راه را برای ایجاد تغییرات سودمند
در شیوه تدریس هموار نماید. یکی از مهمترین وظایف برنامه ریزان آموزشی کمک به کاربرد هر چه بیشتر
و بهتر پیشرفت های فناوری جهت ارتقاء سطح کیفی آموزش است . در این مقاله تاثیر بکارگیری
تکنولوژی آموزشی در تدریس موثر درس فیزیک بررسی و با توجه به ماهیت موضوع آن از روش
توصیفی- تحلیلی استفاده شده است .
Machine summary:
بطوري که انسان در يکي دو قرن اخير، با بهره گيري از روش علمي و ابزارهاي دقيق توانسته است در هر يک از شاخه هاي علم ، به ويژه فيزيک دنياي روشن و شناخته شده خود را وسعت بخشد.
در اين مقاله تاثير بکارگيري تکنولوژي آموزشي در تدريس موثر درس فيزيک بررسي و با توجه به ماهيت موضوع آن از روش توصيفي- تحليلي استفاده شده است .
انسان در يکي دو قرن اخير، با بهره گيري از روش علمي و ابزارهاي دقيق توانسته است در هر يک از شاخه هاي علم ، به ويژه فيزيک دنياي روشن و شناخته شده خود را وسعت بخشد.
امروزه هر وقت در مسائل تعليم و تربيت بخشي از تکنولوژي آموزشي به ميان ميآيد منظور روش طراحي ، اجرا و ارزشيابي کل فرايند تدريس و يادگيري است نه به کارگيري وسايل و ابزارهاي شنيداري - ديداري در امر آموزش (احديان ، رمضاني، و محمدي ١٣٨٧) در قديم نقش معلم در کلاس درسي، نقش انتقال دهنده آموزش به دانش آموزان تلقي ميشد.
اما در نتيجه گستره يادگيري الکترونيک در نظام مدرن آموزشي امروز که امکان دسترسي به هر مقدار اطلاعات در هر 417 زمان و مکاني را براي دانش آموزان فراهم آورده است وظايف معلم نيز دستخوش تحولات اساسي ميشود.
در اين صورت نيز دانش آموز براي يادگيري علوم مورد نياز خود کمتر به معلم و کلاس درس وابسته است و ميتواند در هر حيطه اي از دانش که احساس ميکند به آن نياز دارد کسب معلومات نمايد.