Abstract:
ظهور رسانههای جدید به ویژه تلویزیون، ماهواره و شبکههای اجتماعی فضای جدیدی برای کنشگری زنانه و بازنمایی ارزشهای مدرن در اختیار زنان گذاشته است. در این بین مسئلهای شکل میگیرد با این مضمون که تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی تا چه حد بر ارزشهای فرهنگی زنان شهر مهاباد تأثیر گذاشته است. همچنین شناسایی سایر عوامل اثرگذار در این زمینه، مهمترین هدف این مقاله محسوب میشود. پژوهش حاضر بر روش ترکیبی (کمی- کیفی) استوار است. روش کمی بر پایهی گردآوری اطلاعات از راه پرسشنامهی محقق ساخته با روش نمونهگیری تصادفی بوده است و روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای جهتدار بهمنظور اعتباریابی نتایج یافتههای کمی به عمل آمد. جامعه آماری پیمایش شامل زنان 15 تا 65 سال شهر مهاباد است که بر اساس فرمول کوکران، 366 نفر حجم نمونه تعیین شد. یافتههای پژوهش حاکی است بین شبکههای تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و ارزشهای فرهنگی زنان رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در کنار دو عامل پایهای، استفاده از برنامههای تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و عوامل دیگری مانند ضعف رسانهی داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایهداری و اومانیستی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و شبکههای اجتماعی مجازی تعیینکنندهی جهتگیریهای فرهنگی زنان در شهر مهاباد است.
The advent of new media, especially satellite television and social networks, has provided women with a new space for women's activism and representation of modern values. The cultural culture of women in Mahabad has been affected. Also, identifying other influential factors in this field is the most important goal of this article. The present study is based on a combined (quantitative-qualitative) method. Quantitative method was based on data collection through a researcher-made questionnaire with random sampling method and qualitative method was based on directional content analysis to validate quantitative results. The statistical population of the survey includes women aged 15 to 65 in Mahabad. Based on the Cochran's formula, 366 people were determined to have a sample size. The research findings indicate that there is a relationship between domestic and foreign satellite TV channels and women's cultural values. The results showed that in addition to the two basic factors, the use of domestic and foreign satellite TV programs other factors such as the weakness of domestic media, changes in the country's social system, capitalist and humanist thinking, virtual social networks and factors Social, economic, determines the cultural orientations of women in the city of Mahabad.