Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی بسته آموزش هوشهای چندگانه بر مهارتهای اجتماعی کودکان آهستهگام بود. این مطالعه شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش را 150 دانشآموز آهستهگام شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 98-99 در مدرسه استثنایی حضرت فاطمه (س) شهر کرج تشکیل دادند. از میان آنها 20 دانشآموز پسر به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 10 نفر) گمارش شدند. به منظور ارزیابی مهارتهای اجتماعی از نظام درجه بندی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS) نسخه معلم استفاده شد. بسته آموزش هوشهای چندگانه برای گروه آزمایش، به صورت گروهی طی 10 جلسه 45 دقیقهای ارائه شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که برنامه مداخله در افزایش مهارتهای همکاری، جراتورزی، خودکنترلی و به طور کلی مهارتهای اجتماعی (05/0>P)، دانش آموزان گروه آزمایش موثر بوده و تفاوت میانگینهای نمرات دو گروه به لحاظ آماری معنادار بود (05/0>P). بر اساس این یافته ها میتوان بیان کرد که آموزش با استفاده از هوشهای چندگانه میتواند بر مهارتهای اجتماعی کودکان آهستهگام موثر باشد. در نهایت، میتوان پیشنهاد داد تا از بسته آموزش هوشهای چندگانه در مراکز بهزیستی و کلینیکهای توانبخشی، استفاده شود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of multiple intelligence training package on social skills of slow-paced boys. This quasi-experimental study was performed with pre-test and post-test design and a control group. The statistical population of the study consisted of 150 slow-paced children, who were studying in exceptional school of Hazrat Fatemeh in Karaj in the 2020 academic year. among them, 20 students were selected and randomly assigned to two experimental and control groups (10 boys in each group). The Gersham and Elliott Social Skills Rating System (SSRS) was used to assess social skills. Multiple intelligences training package for the experimental group was presented as a group in 10 sessions of 45 minutes. Data were analyzed using Analysis of Covariance. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the two groups (05 / 0> p), and the intervention program was effective in impoving cooperation, assertiveness, self-control and general social skills for the students in the experimental group (p <0.05). Based on the findings, it can be concluded that the multiple intelligences training package can be used to increase the social skills of slow-paced children.