Abstract:
دانشگاهها بهعنوان پیشران تحولات، نیازمند اعمال کنترل و نظارت بر اقدامات خود هستند تا صحت حرکت آنها در راستای اهداف راهبردی تضمین شود. در همین راستا، مفهوم کنترل راهبردی نقش موثری در هدایت دانشگاهها در مسیر اهداف راهبردیشان دارد. هدف از این تحقیق شناسایی مولفههای کنترل راهبردی در دانشگاهها، مورد مطالعه یکی از دانشگاههای استان تهران میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی است. خبرگان موردنظر ده نفر از صاحبنظران و خبرگان مرتبط با موضوع است که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. دراین راستا بعد از مصاحبه با خبرگان و اجماع در مورد عوامل، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری جهت ساختاردهی و اولویتبندی عوامل استفادهشده است. جهت تحلیل قدرت نفوذ و وابستگی هر یک از عوامل از نمودار MICMAC استفادهشده است. مولفه سیاستگذاری و مدیریت دارای بالاترین قدرت نفوذ و کمترین میزان وابستگی میباشد در سطح بعد ارزشها و فرهنگسازمانی و شبکهسازی و تعاملات قراردارند. عوامل سرمایه انسانی، تسهیلات و امکانات و بودجه و مالی در سطح دوم مدل هستند و درنهایت در سطح اول که وابستهترین عوامل را دارد نظام پژوهش و تولید علم، تبادل و نشر دانش و نظام تربیت و آموزش قرار دارند.
Universities, as drivers of change, need to exercise control and oversight over their actions to ensure that they move in line with strategic goals. In this regard, the concept of strategic control has an effective role in guiding universities in the direction of their strategic goals. The purpose of this study is to identify the components of strategic control in universities studied by one of the universities in Tehran province. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-survey method. The experts in question are ten experts and related experts who have been purposefully selected. In this regard, after interviews with experts and consensus on factors, interpretive structural modeling has been used to structure and prioritize factors. MICMAC chart is used to analyze the influence and dependence of each factor. The component of policy-making and management has the highest power of influence and the least degree of dependence. At the next level are values, organizational culture, networking and interactions. The factors of human capital, facilities and facilities and budget and finance are in the second level of the model and finally in the first level which has the most dependent factors are the system of research and production of knowledge, exchange and dissemination of knowledge and the system of education.
Machine summary:
مؤلفه هاي کنترل راهبردي رديف مؤلفه نمونه ها 1 سرمايه انساني استاد – دانشجو - کارمند 2 بودجه و مالي بودجه تحقيق و پژوهش و نسبت بودجه هاي آموزشي و پژوهشي نسبت به کل بودجه 3 ارزش ها و فرهنگ سازماني ارزش ها، اخلاق اسلامي، تربيت آموزش و سلامت معنوي 4 شبکه سازي و تعاملات روابط با دانشگاه و مراکز علمي و پژوهشي 5 تسهيلات و امکانات ساختمان ، اينترنت ، کتابخانه و مکان هاي ورزشي و تفريحي 6 تبادل و نشر دانش ارتباط با سازمان ها و دانشگاه ها، ارتباط صنعت و دانشگاه 7 نظام پژوهش و توليد علم توليد علم و توسعه نوآوريها 8 نظام تربيت و آموزش تربيت و پروش و متون و محتواي آموزشي 9 سياست گذاري و مديريت مديريت و تصميمات مديران سطح بالا بعد از احصاء و تکميل نظر خبرگان ، جهت تعيين روابط ميان مؤلفه ها از پرسشنامه مدل سازي ساختاري تفسيري استفاده شده است که مراحل آن به شرح زير است : تشکيل ماتريس خود تعاملي.
Sungle-Loop and pouble-loop models in research on Decision making, Administrative Science quarterly, management control systems six Edition, Irwin, Homewood, Illinois, 363 - 375.
Designing a native model for strategic control of the country's cultural institutions, Quarterly Journal of Human Resource Management Research, 1(1), 105-148.
Towards a comprehensive system of strategic control, Journal of management studies, 29(4), July 1992.
The role of good conversation in strategic control, Journal of management studies, 33(3), 381-394.
Strategic control: A New perspective, Academy of management, 12(1).