Abstract:
هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره متوسطه بر اساس ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها، پژوهش کیفی از نوع روش تحلیل محتوای جهت دار می باشد. جامعه مورد مطالعه تحقیق، متن و تصاویر کتاب درسی زیست شناسی پایه دهم چاپ 1399 وزارت آموزش و پرورش است. روش گردآوری داده ها، کتابخانه ای و ابزار مورد استفاده فیش برداری و چک لیست است. فیش های جمع آوری شده مربوط به هر یک از مقولات، تلخیص و در قالب جداول ارائه گردیده، سپس تعداد و فراوانی صفحات مربوط به ساحت ها تعیین و تفسیر شده است. مهمترین یافته های تحقیق عبارتنداز: 5/1 درصد از محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم به ساحت اعتقادی و اخلاقی؛ 5/4 درصد در ارتباط با ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی؛7/19 درصد، در ارتباط با ساحت تربیت زیستی بدنی؛ 8/6 درصد در ارتباط با ساحت زیباشناسی و هنری؛ 8/9 درصد در ارتباط با ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای و 25 درصد در ارتباط با ساحت تربیت علمی و فناوری است. در این کتاب به هر شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده است. بیشترین میزان توجه محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره متوسطه به ساحت علمی و فناوری و کمترین توجه به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی می باشد.
The main purpose of this study was the content analyzis of the tenth grade biology textbook of high school based on the six areas of the document of fundamental change in education. This research is one of the applied researches, and in terms of data collection, it has been a qualitative content-oriented analysis method. The study population was the text and images of the tenth grade biology textbook published in 1399 by the Ministry of Education. The method of data collection was library and the tools used were vouchers and checklists. The collected receipts related to each category were summarized and presented in the form of a presentation table and the frequency and percentage of the number of pages related to the fields were determined and interpreted. The most important findings of the research are: 1.5% of the contents of the tenth grade biology textbook in the field of belief and ethics; 4.5% related to the field of social and political education; 19.7%, related to the field of physical education; 6.8%, related to aesthetic and artistic education; 9.8% is related to economic and vocational education and 25% is related to the field of scientific and technological education. In the six educational areas of the document of fundamental transformation of education, the highest amount of attention is paid to the content of the tenth grade biology textbook in the field of science and technology, and the least amount of attention is paid to the doctrinal, religious and moral fields.