Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه شایسته سالاری و تسهیم دانش بر کیفیت آموزشی در کارکنان اداره
اموزش و پرورش استان مرکزی پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. این پژوهش، در
روش شناسی توصیفی - همبستگی میباشد جامعه ی آماری، کارکنان اداره آموزش و پرورش استان
مرکزی میباشند، که تعداد آنها٤٥٠ نفر است که تعداد نمونه ی آماری طبق جدول مورگان ٢٠٧ نفر
برآورد میشود. نمونه گیری به روش طبقه ای نسبی انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه می باشد.
پرسشنامه استاندارد شایسته سالاری مصلحی (١٣٩١) که شامل ٥١ گویه و هشت مولفه، پرسشنامه تسهیم
دانش توسط کیم و لی (٢٠١٣) شامل ٩ سوال و دو بعد، پرسشنامه کیفیت آموزشی در مدرسه توسط
موسوی و همکاران (١٣٩٦) شامل ٤٧ سوال با ٤ مولفه میباشند. هم چنین برای انجام آزمون های آماری از
نرم افزار SPSS22 و pls استفاده شده است. در نتیجه در فرضیه اصلی بین شایسته سالاری و تسهیم
دانش بر کیفیت آموزشی در کارکنان اداره آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در
فرضیه فرعی اول فرضیه فرعی اول: بین شایسته سالاری و کیفیت آموزشی در اداره آموزش و پرورش
رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در فرضیه فرعی دوم بین تسهیم دانش و کیفیت آموزشی در اداره
آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین همه فرضیه های پژوهش تایید می شود.
Machine summary:
در نتيجه در فرضيه اصلي بين شايسته سالاري و تسهيم دانش بر کيفيت آموزشي در کارکنان اداره آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
در مورد کيفيت در آموزش ديويد کمپ (به نقل از توراني ١٣٨٠) ميگويد: آموزش و پرورش بايد به تعالي بپردازد؛ اگر به کيفيت توجه کنيم همه کوشش ها و هزينه هاي ما بيهوده است ، زيرا نه فقط 22 عمر دانش آموزان خود را تباه کرده ايم بلکه توانايي خويش را براي رقابت و بقا در جهان که خود را مسئول زندگي ما نميداند، از دست داده ايم .
فرضيه اصلي: بين شايسته سالاري و تسهيم دانش بر کيفيت آموزشي در اداره آموزش و پرورش رابطه وجود دارد.
با وارد کردن دو متغير موثر در کيفيت آموزشي در مدل رگرسيون چندگانه به ترتيب متغيرها با درجه اهميت از کم به زياد نسبت به کيفيت آموزشي به صورت زير نمايش داده ميشود: جدول ٣) مدل رگرسيون براي متغيرهاي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به جدول فوق در ستون اول مقدار ضريب همبستگي متغيرهاي شايسته سالاري و تسهيم دانش با کيفيت آموزشي مشاهده ميشود و در ستون دوم ضريب تعيين (R Square) مدل رگرسيوني را براي اين متغيرها در مدل نشان ميدهد.
1. Path coefficient 33 ر (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١- تخمين ضرايب استاندارد براي فرضيات پژوهش با توجه شکل ١- و ضرايب استاندارد ميتوان گفت که بين شايسته سالاري و کيفيت آموزشي در اداره آموزش و پرورش به ميزان (٠.
با توجه به اينکه بين تسهيم دانش و کيفيت آموزشي در اداره آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.