Abstract:
امروزه باتوجهبه تغییر و تحولات جوامع مدرن و فراتر رفتن دامنه کنش افراد از حد دوستان و آشنایان به نهادها و سازمانها، مسئله اعتماد اجتماعی اهمیتی خاص پیدا کرده است رسانههای ارتباطی به تصورات افراد از محیط شکل میدهند و با ارائه تصویری زشت یا زیبا از جامعه، افزایش یا کاهش میزان اعتماد را در بین مخاطبان خود موجب میشوند. همچنین به شکلگیری الگوهای کنش در بین مخاطبان کمک میکنند تا در موقعیتهای مختلف دست به اقدام بزنند. رسانههای ارتباطی (چاپی و الکترونیکی) میتوانند زمینه دسترسی به نهادهای انتزاعی و تخصصی را برای مخاطبان خود فراهم آورند و در نتیجه، موجب اعتماد یا بیاعتمادی آنان به این نهادها شوند. ازاینرو، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی میان مصرف رسانههای ارتباطی (چاپی و الکترونیکی) و میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران سال 1399 بوده است. روش پژوهش به لحاظ اجرا، پیمایشی و از نظر نوع، کاربردی است. نمونه آماری پژوهش، با روش خوشهای و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان طبق محاسبات صورت گرفته، 384 نفر محاسبه شده است. ابزار جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه محققساخته بوده است. نتایج پژوهش به لحاظ آماری، وجود همبستگی مثبت و معنادار بین متغیرهای مصرف رسانهای ارتباطی (چاپی و الکترونیکی) و میزان اعتماد اجتماعی را نشان داد؛ یعنی با بالا رفتن میزان استفاده از رسانههای ارتباطی، اعتماد اجتماعی نیز افزایش مییابد. این امر ما را با نقش مهم رسانهها در نگرش افراد، آشنا و لزوم پرداختن به این مسئله را دوچندان میکند.
Social trust has become particularly more important, as societies and human actions have developed beyond from individuals to institutions and organizations. Communication media make people's perceptions of the environment and increases/decreases their trust among their audiences by representing good/bad image of the society. They also help to create patterns of action among the audience to take action in different situations. Communication media (print and electronic) help to access to abstract and specialized institutions, so that cause their audience trust or distrust these institutions. The research is applied in terms of objects and was done through survey. Statistical sample were selected by cluster sampling way over 384 people using Morgan table. Data was collected by researcher-made questioner. The results showed that there was a significant positive correlation between communication media consumption (print and electronic) and social trust; That is, as the use of communication media increases, so does social trust. This increases the importance of the media in the attitudes of familiar people and the need to address this issue.
Machine summary:
بررسی تطبیقی میان مصرف رسانه های ارتباطی (چاپی و الکترونیکی ) و میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران سال ١٣٩٩ داود کوهی اقدم ، حسن خجسته باقرزاده *، علیرضا کوهی اقدم ** امیر مشهدی محمدی *** چکیده امـروزه باتوجه بـه تغییـر و تحـولات جوامـع مـدرن و فراتـر رفتـن دامنـه کنـش افـراد از حـد دوسـتان و آشـنایان بـه نهادهـا و سـازمان ها، مسـئله اعتمـاد اجتماعـی اهمیتی خـاص پیـدا کرده اسـت رسـانه های ارتباطـی بـه تصـورات افـراد از محیـط شـکل میدهند و بـا ارائـه تصویری زشـت یـا زیبـا از جامعـه ، افزایش یـا کاهـش میـزان اعتمـاد را در بیـن مخاطبـان خـود موجب میشـوند.
بـا این توصیف ، سـؤال اصلـی مطرح شـده ایـن اسـت : مصرف رسـانه های ارتباطـی (چاپـی و الکترونیکی ) چـه تأثیری بر میـزان اعتمـاد اجتماعـی در سـه بعد فـردی ، عـام و اجتماعی دانشـجویان دانشـگاه تهران داشـته اسـت ؟ پیشینه پژوهش در خصـوص بررسـی تطبیقـی بین مصـرف رسـانه های ارتباطی و میـزان اعتماد اجتماعی ، مطالعات مختلفی صورت گرفته جوادی و هاشـم نژاد (١٣٩٦) در پژوهشـی بـه بررسـی تأثیـر میـزان اسـتفاده از رسـانه های جمعـی بر میـزان اعتمـاد اجتماعی دانشـجویان پرداخته انـد؛ نتایـج حاکـی از آن اسـت کـه باتوجه به اهمیـت اعتماد در کنـش اجتماعـی به عنـوان عاملـی بـرای کنتـرل و پیش بینـی رفتـار کنشـگران در سـطوح مختلـف ، می تـوان گفت کـه اعتماد نقـش مؤثـری در تعیین نظـم اجتماعی دارد و ازایـن رو، همـواره مـورد توجـه متفکران حوزه جامعه شناسـی نظم بوده اسـت .